Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ensam hemma

Skrivet av hård mamma eller?
Min son på 10 år är ensam hemma efter skolan och tycker att det är tråkigt. Han säger att om jag inte får åka hem till en kompis eller ta med någon hem så äter jag bara godis och kakor hela tiden. Det låter som om han straffar oss för att han är ensam. Samtidigt vill han inte tillbaka till fritids. Vad gör ni andra med era ensamma hemma diabetesbarn. Tycker inte att man skall tvingas till att inte ha något gott hemma. Men samtidigt kan man ju inte hålla på att gömma alla godsaker. Har tillfälligt gjort en överenskommelse med honom att han får ta en bulle och en glass till sitt mellanmål om han ökar sin humalogdos med 2 enheter. Jag hoppas på att han till slut skall förstå hur dåligt det är med sötsaker för honom. Än en gång hur gör ni andra?
Svar på tråden: Ensam hemma

Varför ensam hemma?

Skrivet av  mamma till 10-åring
Av vilken anledning får han inte följa med en kompis hem eller ta med någon till er? Jag tycker det är bra om de inte är ensamma hemma, det är bättre att ha kul med en kompis än att deppa framför tv med godis och kakor. Sätt upp regler vad som gäller hemma prata gärna med kompisarnas föräldrar så ni har ungefär samma regler plus att det är nödvändigt med ett snack för att de skall vara införstådda med vad han kan äta (läs inte äta).
Det är bra om han ringer så ni vet var han är och samtidigt kan ni pejla hur läget är. Ni kan säkert räkna med att nära kompisar märker om han inte mår bra och kan föreslå mellis även om de naturligtvis inte har ansvar för honom.
 

Artiklar från Familjeliv