Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ensam med sin diabetes

Skrivet av Tove.S
jag har en åtta-årig flicka som fick diabetes för snart ett år sedan. vi bor i en liten by och hon är den enda på skolan som har diabetes. hon känner sig utanför och annorlunda, det spelar ingen roll vad vi säger, hon vill inte acceptera sin sjukdom, utan hatar den som pesten. vad ska vi göra?????
Svar på tråden: Ensam med sin diabetes

Ett tips!

Skrivet av  Annelie
Hej!
min flicka är 7 år och har haft diabetes i 2 år.
I början hatade hon också sjukdomen och kände sig annorlunda.

Jag var då med skolan och berättade för klasskompisarna om hennes diabetes.

Berättade varför hon måste äta lite X-a innan gympan och varför hon måste äta annan mat ibland.

Om hon får känning hur hon mår då och vad hon måste göra. Och vad som annars kan hända o s v.

Jag visade också hennes spruta coh blodsockerappat.

Nu tycker min flicka att det är mycket lättare när alla vet i klassen. Och kompisarna nästan kivas om vem
som ska få följa med och titta när hon tar lunchsprutan.

Hälsningar Annelie
 

Tack för tipset..men

Skrivet av  
vi har redan gjort det du tipsade om, jag tror att hon skulle vilja träffa andra i samma situation. vet någon hur man gör, vem man kontaktar.
Vi är med i diabetesföreningenom som har kontor i Malmö,
men det är mest läger osv för äldre barn där.
 

Mailing lista

Skrivet av  Ellell
för föräldrar till barn med diabetes hittar du på hemsidan www.piara.com. Jag tror att jag har sett någon från Malmö där. Jag tror som du att det är viktigt för barnet att inte känna sig "konstig" och att få träffa andra. En bra idé är därför att be avdelningen på sjukhuset att ordna en kontaktfamilj. Min tjej är 7 år och har haft diabetes i 3 år. Hon har genom vår föräldraförening träffat många barn med diabetes. Lycka till!
 

jättebra!

Skrivet av  Susanne
Som helt novis är det skönt att ha någon/några att dela sina funderingar med - tack för tipset!
 

Artiklar från Familjeliv