Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en fråga

Skrivet av susanne
jag har gett min dotter som nu är 5 år insulin med hjälp av spruta sedan 3 år tillbaka då hon fick diabetes pga att jag tyckte det var svårare att hantera pennan
men det är tydligen lite ovanligt
jag har nu funderat på att börja använda penna och även på att börja sticka i magen
bla för att det är enklare när man är ute
har tidigare stuckit endast i ben och rumpa
är det någon som kan berätta
använder ni sprutor eller pennor
vilket är enklare
sticker ni i magen
vad tycker era barn om att bli stuckna i magen
när kan barnen börja ta själva
Svar på tråden: en fråga

Så här gör jag

Skrivet av  Eva
Hej!Jag har en femårig flicka som fick diabetes för drygt ett år sedan. Jag har endast gett henne insulin i form av penna. Jag sticker i magen och det går bra och även i rumpan men hon vill absolut inte bli stucken i benet. Jag tror att man måste försöka i hennes ben ändå för tyvärr har hon fått bubblor under huden redan. Det är svårt men tack o lov så har hon anpassat sig väldigt bra. Lycka till!
 

bara imagen, tyvärr

Skrivet av  Pernilla med Hannah och Olivia
Min dotter som snart är åtta år och som har haft diabetes i 3år och 8 månader tar bara sina injektioner med penna i magen. Hon vägrar ta någon annanstans. Det är synd för hon tar sina sprutor på ett mycket begränsat område där det nu är "bulligt". Pennorna fungerar bra tycker jag. Pernilla
 

höften

Skrivet av  Kristin
Våran pojke är 2½ år och läkaren säger att vi bara ska ta i höften, inte i magen för den ska "sparas" tills han blir äldre och absolut inte i skinkorna för där är för mycket muskler och i låren ska bara Insulatarden tas. Det är väldans vad alla gör olika!
Hälsningar/Kristin
 

Låret

Skrivet av  AnnaS
Hej!
Vi har endast gett insulin i spruta i låret, ända sedan Louise fick diabetes. Hon vill absolut inte ta det någon annanstans.
 

Artiklar från Familjeliv