Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga!

Skrivet av annica m kevin, embla, lea
Hej, jag tillhör inte detta snack men måste få ställa en fråga till er "experter".

Min 4-åriga dotter blev sjuk nu i december, hon kräktes och mådde illa, så vi antog att det var magsjuka. Men efter ett tag insåg vi att så var inte fallet eftersom att hon bara kräktes en gång per dygn plus att resten av familjen inte blev sjuka.
Hon kunde kräkas en dag och hålla upp tre dagar för att sedan kräkas igen.

Nu har kräkningarn blivit bättre men hon är inte sitt gammla vanliga jag. Hon har börjat sova middag igen, hon är pigg och leker men det är något som inte är bra. Hon säger själv att hon är lite sjuk (hon känner sig inte bra)orkar inte lika mycket som förrut.
jag pratade med en kompis som kanske trodde det kunde vara diadetes, men jag tycker inte hon dricker ovanligt mycket eller kissar mycket heller. Kan också nämna att hon inte gått upp i vikt på några månader.

Nu undrar jag hur upptäckte ni att er barn hade diabetes, vad är symtomen?
Vi skall till doktorn på Tisdag, skall jag be de ta prov på blodsockret, eller är det onödigt?

hälsningar Annica
Svar på tråden: En fråga!

Första symtomen...

Skrivet av  Malin m. Jesper
...på diabetesen började ca. 1 - 1 ½ vecka innan vi sökte hjälp hos vårdcentralen och yttrade sig som så att Jesper drack otroliga mängder vätska och kissade otroligt mycket (bl.a. fullkissad Pampersblöja, och igenom på lakanen, redan vid 2-tiden på natten). Han hann inte få mera symtom, men jag har förstått att man om det går längre börjar gå ner i vikt, blir trött och slö osv. Är dock ingen expert eftersom mitt barn är ganska nyligen insjuknat.
 

Om man har insulinbrist kan det ge kräkningar

Skrivet av  Carina
men jag skulle också tro att törst är ett av de tydligaste symtomen, och då menar jag att man dricker STORA mängder. Min dotter drack 3,5-4 liter/dygn när hon debuterade. Man brukar även gå ner i vikt, vara trött och hängig.

Sen kan andedräkten lukta sött som päron eller acetonliknande när man har insulinbrist.

Tycker att det är klokt att prata med doktorn, ta med ett kissprov också kan jag tipsa om! Det syns direkt om de testar med "Ketodiabur-stickor" om det skulle vara diabetes.

Lycka till imorgon och skriv och rapportera till oss hur det gått!

Kram, Carina
 

Tack

Skrivet av  annica m kevin, embla, lea
Det låter ju inte som om hon skulle ha diabetes men det verkar enkelt att testa, så jag skall be de ta ett prov för det. Vi skall dit idag klockan 2.
jag hör mig.
Tack för svaren, malin och carina!
 

svar på frågan

Skrivet av  Jessica m.Isabelle & Fabian
Lite sent svar kanske,men jag tycker absolut att du ska kolla sockret. Vi upptäckte Isabelles diabetes på midsommarafton-02.Hon hade kissat och druckit ganska mycket i ca två veckors tid.Det kom precis efter att hon hade haft tre dagars feber.På midsommarafton vaknade vi av att hon kräktes.Sen ville hon bara sova och var inte alls sig själv.Grinade hela tiden och hängde på mig.Vi åkte till akuten och dår konstaterade dom ganska snabbt att hon hade diabetes.
 

Artiklar från Familjeliv