Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ettåring som dricker 3 liter per dag?

Skrivet av Mamman
Imorgon ska vi till BVC med lillflickan, ett år. Hon har börjat dricka kopiösa mängder, är trött och hängig, ledsen. Jag har läst lite i era inlägg, men det är jobbigt..vill inte att hon ska ha diabetes. Kanske är det något annat? Infektion eller nåt..

Hon har druckit väldigt mycket sedan slutet på förra veckan. I helgen skrev jag upp allt hon drack på en dag, tre liter. Och hon kissar mycket, såklart, eftersom hon dricker mycket.. Vi har blöjor som är för större viktklasser, men det läcker igenom på nätterna, varje natt så blir pyjamasen genomkissig. Sover dåligt på nätterna, vaknar och vill dricka.

Jag läste någonstans att ett av symptomen är att man är liten? Hon är liten för sin ålder, har kläder för bebisar som är sex månader.

F-n, man är så orolig nu! Jag vågar inte slappna av, hur ska jag kunna sova inatt? Nån som kan lugna mig?
Svar på tråden: Ettåring som dricker 3 liter per dag?

Hej mamman!

Skrivet av  Johanna
Hej! Jag skrev just på diabetesforum o tipsade om denna sida, som du redan hittat..bra! Att din dotter är liten tror jag inte behöver vara ett tecken på diabetes, det är ingen sjukdom man föds med. Men om hon har gått ner mkt i vikt på sista tiden o magrat ur är ett stort tecken. Själv gick jag ner 7kg på en vecka. Jag har själv en dotter på ett år som oxå är liten (mindre än andra i sin ålder) Jag fick diabetes under graviditeten. Men min dotter verkar vara frisk än så länge..bara att hålla tummarna. Tyvärr är det svårt att ge lugnande ord i din situation. Men jag hoppas verkligen att din dotter bara har råkat ut för någon infektion som kan botas. Hör av dig om hur BVC besöket gick! Och vad som än händer så finns det bra stöd på denna sida, man är aldrig ensam! Mvh Johanna
 

Hej Johanna!

Skrivet av  Mamman
*fnissar* Jag var precis på den andra diabetessidan och såg att du svarat. Jättegulligt att svara!

Fy, jag är jätteorolig, men bara det att man får svar hjälper faktiskt! Att på något sätt bli bekräftad.. Min man förstår inte, men så har han inte någon information heller. Jag har surfat runt lite och är rädd.. Sprutor, provtagningar..ligga på sjukhus länge, lägga om kosten..regelbundna tider på allt.

Jag har iaf förstått att man faktiskt verkar kunna leva bra ändå, och det är ju skönt att se!

Och så läste jag att utvecklingen går så snabbt att det kommer att finnas botemedel om kanske 10 år! Det vore ju helt underbart!

Imorgon gäller det, då får vi veta. Jag hoppas in i det sista att det är nåt annat, men en elak infektion låter inte så kul heller.. Jag hoppas nog att hon bara är den törstiga sorten.

Än en gång, tack för svaret! Jag känner att jag börjar svamla..är nervös och kommer inte att kunna sova inatt.

 

Hej mamman!

Skrivet av  Carina
Ska också hålla tummarna hårt för Er i morgon. Hoppas du får sova iallafall. Nåt du kanske kan göra är att lukta på din dotters andedräkt, när man har insulinbrist så luktar det som aceton eller päron pga "ketoner".

OBS! Har man en infektion och äter dåligt så kan man som icke diabetiker också få ketoner, men jag tänkte att ifall det INTE luktar så kanske du får lite ro att sova iallafall.

Celines lillebror, som är en kille som äter väldigt oregelbundet och hopplöst lite när han är sjuk brukar lukta av ketoner som då i det fallet beror på ren och skär svält helt enkelt inte insulinbrist.

Kram på dig och lycka till i morgon, skriv gärna hur det går för er.
Carina
 

PS

Skrivet av  Carina
Lillebror är alltså inte diabetiker, vet inte om det vart så tydligt!
 

håller tummarna

Skrivet av  Pernilla j
Jag ska tänka på er och håller tummarna att det är "falskt alarm". Jag håller med johanna i frågan om viktnedgången.
Sköt om er.
Pernilla
 

Jag håller också tummarna

Skrivet av  Camilla
Vi vill nog alla här på föräldranätet att det ska vara falsk alarm, men du ska veta att om det tyvärr är så att ditt barn har diabetes så finns det jättemånga bra personer här som kan stötta dig. Det finns inga dumma frågor och ibland kan det vara skönt att bara få skriva av sig. Jag hoppas dock att jag får se ett positivt svar, d v s att det inte var diabetes.
Kramar
 

Artiklar från Familjeliv