Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga

Skrivet av Gift med en diabetiker
Min man har diabetes och nyfiken som jag är så "måste" jag bara kolla mina egna värden.
Till min förvåning visar det sig att jag ligger mellan 6.5-7.5 för det mesta (jag har stuckit mig i ca en veckas tid) undantaget morgonen innan frukost då jag hade 4,9.
Är detta något att kolla upp eller faller det inom gränsen för det normala?
Svar på tråden: En fråga

Normala värden!

Skrivet av  lena
När kollade du dig? Innan eller efter mat? Jag tycker att det ser helt normalt ut, du behöver inte bekymra dig!
 

Ett fastevärde över 6,1 klassas som diabetes

Skrivet av  Carina
Men du måste vara fastande, alltså inte efter maten.

Du kan ju åxå testa att ta bort lite socker (om du nu äter vitt bröd/socker i kaffe osv)under några dagar och kolla om det blir lägre värden.

4,9 som du har på morgonen är ju jättebra - det är ju ett fastevärde.

Jag hörde på en föreläsning på Sachsska där vår ena sköterska kopplat upp sig på en mätare som sitter fast i tre dygn och mäter, tror det var var femte minut, blodsockret och då hade hon tex typ 2,1 (eller om det var lägre?) på nätterna. Hon är alltså inte diabetiker!

Jag hade värden liknade dina då Celine debuterade och några ggr efter det och då sa hennes läkare att jag borde se upp lite. Kanske gå ner i vikt för att inte fresta på och att han tyckte att jag var i riskzonen.

Som "frisk" borde man inte ha värden över 6 eftersom insulinet omedelbart anpassas till blodsockret.
 

Tack för svaren

Skrivet av  Gift med en diabetiker
fast det var olika besked förstås.
Jag vet att man ska ligga mellan 4-6 och det störde mig lite att jag inte höll mig under 6-gränsen.
men jag ska i alla fall inte söka läkare för detta.
Jag får väl kolla upp lite senare och se så det inte sticker i väg mer.
Jag äter nog ganska sunt men har ca 15 kg övervikt.
 

Ja, det låter som en bra åtgärd

Skrivet av  Carina
Jag har heller inte varit hos egen doktor för mina värden, utan gör som du tar det lite då och då, några ggr om året.

Det brukar hålla sig mellan 5 och 6 vanligtvis. Sen har jag åxå testat på middagar typ jul/påsk osv när man äter mycket gott och då sticker det i väg lite runt 7 och det tolkar jag som om min kropp inte riktigt hänger med att hålla en bra blodsockernivå.

Det i sin tur gör att jag försöker att inte fresta på mina betaceller så ofta. DVS jag förösker hålla mig till samma kost som Celine med lördagsgodis och så. Jag har det i bakhuvudet s.a.s.

Soliga hälsningar från mig!
 

Artiklar från Familjeliv