Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En lite undran till er som har barn med diabetes.

Skrivet av Vilja
Hur upptäckte du att ditt barn hade diabetes?
Hur vanligt är det att det inte är ärftligt?

Det är nämligen så att min son blev plötsligt sjuk igår. Ont i huvet, kräktes och inte kontaktbar. Han både kissade och bajsade på sig. Han är sex år. På sjukhuset kontrollerade de hans blodsocker av ren rutin och då var det 9,2. Han hade ätit en liten glass ca 45 minuter innan. Kan det påverka värdet?
Vi ska tillbaka i morgon och kontrollera värdet igen.
Men man börjar ju fundera lite. Sonen svarar väldigt bra på socker. Dvs han kan vara sur och gnällig och så får han en smörgås, chokladbit eller kaka så spinner han loss och orken kommer tillbaka.

Han har inga av det tydliga symptomer som man kan läsa om på Netdoktor.se. Det har däremot mitt andra barn som är 3.

Tacksam för alla svar.
Svar på tråden: En lite undran till er som har barn med diabetes.

Hej!

Skrivet av  AnnaS
Vi upptäckte det när Louise började gå upp på nätterna och dricka oerhört mycket, samt att hon var fruktansvärt trött på eftermiddagarna och kunde bara "tuppa av" av trötthet. Hoppas på det bästa, skriv gärna och berätta hur det går!

Kram!
 

Tack för ditt svar....

Skrivet av  Vilja
Hur gammal var din dotter då ni upptäckte diabetes?
Jag berättar mer i morgon hur det gått.
Håll tummarna :-)

Kram
 

Hej hej

Skrivet av  Helen
Jag är nästan helt säker på att din sexåring inte har diabetes. Blodsocker på 9,2 kan friska människor (=icke-diabetiker) ha när de precis ätit något sött, speciellt om man är lite uttorkad som man blir vid kräkning även om det ligger över "tillåten" gräns.

Illamående, kräkning och okontaktbarhet kan ju vara tecken på okontrollerad diabetes, men för att få dessa symptom pga diabetesen får man ha blodsocker på minst 20, oftast mycket mer, och du skulle ha märkt av ökad törst, trötthet etc innan han blev akut sjuk.

Hoppas din kille snabbt blir frisk igen!
 

Louise var 4½ när hon fick diabetes. *imt*

Skrivet av  AnnaS
Nu är hon 7 år.
 

Tillbaka från A.L

Skrivet av  Vilja
Allt var bra!!! Vi fick inget svar på det här provet som mäter 120 dagar tillbaka men om det skulle vara någor så skulle läkaren höra av sig. Men både provet innan frukost och efter låg under 6. Troligen så var det kroppen som svarade med att höja blodsockret då sonen fick de här anfallet. Troligen matförgiftning.

Man blir lite orolig i alla fall.
Tack för era svar. Jag fick en liten insikt i det med diabetes i alla fall. Tack igen.
Kramar
 

skönt att läsa!

Skrivet av  Helen
Hoppas din pojke mår bra igen
och att "120-dagars-provet" inte är konstigt.

Önskar att du inte behöver komma tillbaka till denna sida igen (men du vet var vi finns...)

Glada hälsningar, Helen
 

Tack!

Skrivet av  Vilja
Det känns bra att veta :-)

Kram
 

Artiklar från Familjeliv