Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga....

Skrivet av anjo62
Hej alla!
Jag är gift med en diabetiker och vi har en son på 1,5 år. Jag undrar hur jag ska göra med mat och bakning och sånt. Jag hörde att det inte var bra för barn med för mycket saker med sötningsmedel. Jag använder Canderel när jag bakar. Likaså köper vi light saft och light dricka och sånt där.
Hur ska man göra? Ska jag göra två olika degar och handla båda sorter?
Och maten försker jag hålla så fettfri som möjligt. Jag lägger en klick margarin i Patriks mat sedan.
Hoppas ni kan ge mig lite tips. Jag vill ju göra det bra för båda två.
Svar på tråden: En liten fråga....

Canderel

Skrivet av  Tina
Jag kan ha fel men jag har för mig att Canderel innehåller Aspartam. Aspartam är giftigt och ska absolut inte ges till barn under 3 år.
Mer om aspartam kan läsas här:
http://hem.passagen.se/mission.possible.sweden/
 

Oj!

Skrivet av  anjo62
Det står aspartamnaserat! Vad ska jag använda för sötningsmedel då? Har du något tips åt en novis?
Tack på förhand!
 

Tyvärr..

Skrivet av  Tina
...jag vet inget annat sötningsmedel. Hade jag varit som du hade jag nog gjort två degar med vanligt socker i den ena.
Tänk också på att light saft och läsk också innehåller aspartam.
 

Olika...

Skrivet av  Åsa, Diabetiker
jag är själv diabetiker.
Jag köper blandad läsk både light och vanliga, lika så med saft och juicer.
Bakar jag så använder jag vanligt socker men bara ett par matskedar bara så att jästen jäser, sockret fösvinner nämligen under jäsningen.
Lagar fettsnål mat men lägger på extra smör på dotterns mackor, har vi mos blandar jag i lite extra smör i moset på tallriken osv, dottern dricker röd mjölk, jag och sambon minimjölk.
Hoppas detta svar gav dig svar på några av frågorna.
 

O ja!

Skrivet av  anjo62
Tack så mycket för svaren. Då gör jag nog ett ganska bra jobb ändå. *sträcker stolt på mig*
 

fett

Skrivet av  
barn måste ha fett
 

Jo då!

Skrivet av  anjo62
Det vet jag. Och jag skrev att jag ger Patrik extra i fett i maten. Mosar i en klick margarin i potatisen och han standard mjölk och vanligt bordsmargarin. Gubben och jag äter lätt.
 

Aspartam

Skrivet av  Helen
Hej!
Läs gärna vad livsmedelsverket har att säga om aspartam!http://www.slv.se/download/document/approveddocs/totillsatser3%2Daspartam.htm
Om ni känt er oroliga över aspartam är det skönt att läsa vad de har kommit fram till, de är sakliga och kunniga, och det är dem man bör lita på när det gäller vår föda!
 

Inte så ofarligt som det påstås

Skrivet av  Tina
Läs då här om hur dessa tester går till:
http://hem.passagen.se/mission.possible.sweden/artiklar/artikel02.html
Det är otroligt lätt att fuska med "vetenskapliga tester".
Det är inte första gången det händer. Dessutom är en råtta inte det minsta lik en människa. Det går tex inte att ge en råtta cancer av asbest. Men på människor går det utmärkt. Slutsats: Asbest är helt ofarligt för människor ?????????
Det ligger otroligt mycket pengar i att aspartam får finnas kvar på marknaden. Tänk på det....
 

Artiklar från Familjeliv