Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga bara...

Skrivet av Jessica
...jag är gravid och är dessutom diabetiker. Jag och min sambo förlorade vårt första barn, hon föddes med ett hjärtfel som inte gick att operera. Nu till min fråga; jag har läst era diskussioner om aspartam, och det finns väl i lihgt-läsk? Eftersom jag måste hålla mitt blodsocker som en frisk människas,dvs runt 5-6, så kan jag bara dricka lightläsker. Men vi frågade läkarna ifall fostret kan ta skada av det, och läkarna förklarade att det kunde det inte, jag blir lite osäker när jag läser här att aspartam är giftigt, vad gäller egentligen, vem ska man lita på och lyssna på ? Vad ska jag dricka istället för lightläsk ?
Tacksam för svar!
Amy´s mamma Jessica (med Mini i magen)
Svar på tråden: En fråga bara...

Måste du dricka läsk ?

Skrivet av  Tina
Kan du inte bara dricka vatten ? Det är det bästa för kroppen i alla lägen. Med en citronskiva i så smakar det lite mer. (Om det går bra för diabetiker, jag har ingen aning.)
Jag skulle i alla fall avråda dig från att dricka drycker med aspartam. Speciellt när du är gravid.
Det ÄR giftigt, vad läkarna än säger.

Lycka till med "Mini" Hoppas allt går bra !
 

Tina.....

Skrivet av  Helen
....är det lämpligt att ge "kostrådgivning" med tanke på att du inte ens vet om det är farligt för en diabetiker att smaksätta sitt vatten med en cironskiva?
 

Men herregud...

Skrivet av  Tina
....jag har väl inte gett någon kostrådgivning ? Jag VET att aspartam är giftigt och jag tycker att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Om Jessica är rädd att aspartam kan ha något att göra med att hennes barn dog, är det då inte bättre att undvika det ? Det här handlar inte om att man har diabetes eller inte. Det handlar om att aspartam är giftigt och kan orsaka cancer. Det finns hur mycket som helst forskning på det området och alla OBEROENDE tester säger samma sak.
 

Oberoende tester?

Skrivet av  Ellell
Jag har missat det. Vilka då?
 

Ett svar bara....

Skrivet av  Helen
Hej Jessica!
jag har haft diabetes i snart 30 år, och jag har fått två barn (febr -98 och sept -99). Sedan Coca-Cola light (som innehåller aspartam) kom i början på 80-talet har jag druckit en hel del av detta, även under mina graviditeter. Ett par liter i veckan blir det väl (inkluderat Fun-saft och liknande). Det är lättare, tycker jag, att låta bli annat som kan fresta om man har något gott att dricka.
Jag har många bekanta med diabetes som också fått välskapta barn och alla är vi tacksamma för de aspartamsötade produkterna.
Har du tittat på länken jag bifogade i mitt förra svar om aspartam?

Har de hjärtgranskningsultraljud där du går på mödravård? Där jag gick under min andra graviditet (spec.MVC i Lund) gör de ett ultraljud i v.20 där de specifikt letar efter stora hjärtfel (eftersom kvinnor med diabetes har lättare för att få hjärtebarn). Vore väl lämpligt att du fick komma på ett sådant?

Lycka till med Mini
önskar Helen
 

Hej Helen !

Skrivet av  Jessica
Tack för ditt svar, jo jag läste länken från ditt förra inlägg, det lugnade lite. Jag ska få gå på en massa extrakontroller med Mini, ska bla göra ett extra hjärtul i vecka 13 (är i v.11 nu), där kan de i och för sig inte se några detaljer, men de kan se om de fyra hålrummen är i rätt storlek med tanke på fostrets ålder, anledningen till att jag ska göra ett så tidigt är att jag ska ha möjlighet att kunna avbryta graviditeten ifall det skulle visa sig att något är galet även denna gång. Sedan ska jag få göra ett till i v.19-20, och jag fasar för denna undersökning eftersom det var då de hittade hjärtfelet hos vårt första barn som dog fyra dygn gammal. Vi valde att inte göra abort den gången, men av de erfarenheterna jag har idag kommer vi nog att göra det ifall Mini är så sjuk. Jag frågade läkarna i Lund om Amy´s hjärtfel kunde bero på tex lightläsken, och de förnekade bestämt att det kunde ha ett sammanhang. Jag började min graviditet med Amy med ganska högt socker (ingen planerad graviditet..), men denna gången har mitt socker legat perfekt. Hur låg ditt socker under graviditeterna ? Skulle vara intressant att få höra hur det gick för dig, jag känner ingen annan son är gravid och dessutom har diabetes. Om du vill och känner för det, så kan du maila mig, min adress är:
[email protected]
Annars kan du svara här ifall du vill.

Amy´s mamma Jessica (med Mini i magen)
 

Hej Jessica!

Skrivet av  Åsa
jag är diabetiker sen 16 år.
Har börjat båda mina graviditeter med högt blodsocker, hba1c på 6.5-7.5, båda barnen är friska utan komplikationer pga mitt höga blodsocker.
Hannes föddes i februari med en födelsevikt på 5340g men den beror på halsflussen jag hade i mitten av graviditeten vilket gjorde att jag hade ett hba1c på 6.0.
Man ska ju helst försöka ligga på 4.0-5.0
 

Hej Åsa !

Skrivet av  Jessica
Mitt hba1c denna gången började på 6.8, och enligt läkarna här är det bra. Jag har precis lämnat in ett nytt hba1c och det kommer att ligga runt 5.0. Vad skönt att höra att allt har gått bra för dig, får hoppas att det gör det i fortsättningen för mig också !
Tack för ditt svar, känns skönt att höra att det har gått vägen, det ger mig mer hopp om en ljus framtid !
Amy´s mamma Jessica (med Mini i magen )
 

Lycka till!!...

Skrivet av  Åsa
hör gärna av dig igen om du har undringar så kan jag kanske ge dig tips och lite peppringar om det skulle behövas.
 

Lycka till!!...

Skrivet av  Åsa
hör gärna av dig igen om du har undringar så kan jag kanske ge dig tips och lite peppringar om det skulle behövas.
Önskade att jag hade ngn likasinnad jag hade kunnat vända mig till när jag var gravid
 

Oj då...som det blev (imt)

Skrivet av  Åsa igen
.
 

Artiklar från Familjeliv