Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-års fest...

Skrivet av EllaBella
ja, sonen har nu haft diabetes i fem år och då har vi tänkt ha en liten "fest" som en uppmuntran till han. Så vi har bjudit in hela släkten till middag, han ska få presenter också ska vi se på storbildsvideo. (En film han tjatar om att se men vi håller masken och säger att den ska vi absolut inte hyra!! nej aldrig i tiden....)
Men det skulle vara kul att innan dess ha några små lekar eller tävlingar, någon som har någon kul idé? Det får gärna "skoja" med diabetes (om man får säga så...?)
Svar på tråden: 5-års fest...

Vilken kul idè!

Skrivet av  Pernilla.j
Vilken kul idè. Första tanken är ju inte fest om man tänker på att Hannah snart har haft diabetes i fem år (4/2-04). MEn visst vilken bra uppmuntran, kanske vi härmar dig i februari. Nyfiken vad är det för film han suktar efter?

Pernilla
 

Johnny English

Skrivet av  EllaBella
Ja, det är Johnny English som han så absolut vill se, och nu har han gett upp om att tjata om den då vi är så bestämda om att vi inte ska hyra den! (hihihihi)
 

Hihi, vi firar åxå årsdagen stort

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Vi går alltid på Mc Donalds och avslutar med glass! Vi korrigerar med mer insulin, fast sist måste jag säga att det behövdes inte. Hon låg kanonbra för ovanlighetens skull.

Lekar, jag du kan ju alltit sätta upp balonger som man får panga med insulinsprutan, eller ta blodsocker på alla och kora den som har högst resp lägst blodsocker. Den som har lägst får en morot och den som har högst en banan! Klart din son vinner bananen!

Eh, ja det var nog mina bidrag!

Ha en riktigt kul dag och krama jubilaren från mig och Celine!
 

Ballonger

Skrivet av  Tebe
Om ni ska panga ballonger, så fyll några med konfetti (ex från hålslagsapparaten). Kul att smälla, det blir konfettiregn då! Efteråt får man dammsuga ordentligt, men vad gör det när man har kalas...

Man skulle kunna ordna poängpromenad med frågor kring diabetes. Även här blir nog din son en given vinnare. Som utslagsfråga kan man ju ha en gissning på hur många insulinsprutor han har tagit under dessa fem år. Ni som föräldrar får beräkna ett svar (i förväg) som gäller som det enda rätta.
Frågorna kan ju också handla om socker (ex vilket innehåller mest socker, 1 dl lättyoughurt eller 1 dl läsk).

Nåt annat kommer jag inte på nu. Berätta gärna om lekarna sen, jag vill ordna nåt sånt kul i klassen någon gång, som tack för all hjälp.
 

tack för tipsen

Skrivet av  EllaBella
Det där med ballonger ska jag testa.
Och frågesport.
Blodprov på alla lät kul! (iallafall kommer Jesper att tycka det....;-) ) Undrar om vi har några engångslancetter hemma?
 

Så säger barn...

Skrivet av  EllaBella
Sitter och funderar på det där med frågesport, hur många sprutor och så, och har lite uppföljning som jag behöver hjälp med;
Om man kunde göra några frågor som tv-prgrammet så säger barn eller vad det nu hette. att barnen beskriver något också får man gissa vad det är. tex "låg" eller blodprovsmätare... fast jag har ingen videokamera...... kanske skriva ner vad de säger óch dela ut lappar??
Kan ni hjälpa mig här, särskilt med vad de kan beskriva då!
 

Vampyr

Skrivet av  Tebe
Den är som en vampyr för den dricker blod!

(=blodsockermätaren, sköterskorna på sjukhuset kallade den för vampyr till barnens stora glädje)

Skriv du på lappar, det borde väl fungera bra. Någon kan ju läsa upp dem högt sen.
 

Artiklar från Familjeliv