Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. Lantus

Skrivet av Cecilia, Tyra & Svante
Det brukar ju ta några dagar innan man märker av någon skillnad när man gjort en höjning eller sänkning. Eftersom Tyra har legat högt den senaste tiden så höjde vi Lantusen med en enhet och det gav resultat direkt. Men nu blir jag orolig ifall henens värden bara var höga pga. virus eller något och därför kommer hon bli väldigt låg i dag eller i morgon. Tyra är väldigt insulinkänslig i vanliga fall. Den senaste tiden har vi dock gett henne hur mycket som helst. Vi har antagit att hon är ur remissionen, men eftersom sänkningen skedde direkt blir jag misstänksam. Har ni fått märkbar skillnad direkt när ni höjt Lantusen?
Mvh
Cecilia
Svar på tråden: Ang. Lantus

oxå känslig

Skrivet av  Tess
Hej cecilia,
Mitt namn är Therese och jag är ny här på föräldranätet.
Min son william fyller 8 år nu i januari och har haft sin diabetet i 3,5 år.
Vi har använt Lantus i ett halvår och har ändrat hans dosering ett par gånger.Han svarar omedelbart och vi ser förändringar redan morgonen därpå.
Tar ni lantus vid middagen eller på morgonen?
Vi har fortfarande ett litet problem att han ligger lite högt när han somnar men är låg när han vaknar.
Annars så har hans värden blivit mer stabila under resten av dagen.Det brukar ta 3-4 dygn innan man ser ett bra resultat har jag blivit informerad om.
Vilken fantastiskt fin hemsida ni har:)
God fortsättning till er alla föräldrar och barn här på nätet.
Therese
 

Hej Therese och...

Skrivet av  Cecilia, Tyra & Svante
...välkommen hit:) Tyvärr har jag inte så mycket tid att vara här längre, annat var det när jag var gravid med Tyra i magen, då bodde jag här:) Fast på bebisidorna.

Vi ger Tyra Lantus på morgonen. När Tyra debuterade för drygt ett år sedan så fick hon lantus till middagen, men låg då väldigt lågt på morgonen. Nu har hon runt fyra i blodsocker när hon vaknar. Tyra har sedan vi höjde lantusen fått mycket bättre värden, men vi måste även ge mer NovoRapid. Det är väl bara att inse att "smekmånaden" är över *snyft* Det har varit sååå skönt. Tyra har klarat sig med två-tre stick per dag. 2 eneheter Lantus på morgonen, 0,5 enheter Novo till middag och 0,5 till kvällsvällingen. Hennes Hba1c har legat på 5,7. Nu är jag tvungen att ge till frukost och lunch med. Hoppas att det bara behövs nu när dagis är stängt. För hon är väldigt aktiv och ligger alltid runt fyra innan lunch på dagis, så dom har inte behövt lära sig sprutor ännu och det vore skönt att slippa det.

God fortsättning och kram!

/Cecilia

p.s tack för berömmet d.s
 

Känslig här också

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Fabian har reagerat efter bara 4 timmar några gånger när vi har ändrat Lantusen. Om Tyra har leget högt någon vecka så borde en infaktion ha brutit ut nu så det är det kanske inte. Fördelen när dom är känsliga är att det märks väldigt snabbt även när man sänker Lantusen. Kolla blodsockret en extra gång några nätter så ni kan sova gott.
 

Ja, det är bara att...

Skrivet av  Cecilia, Tyra & Svante
...inse att Tyra är ur remissionen. Jag har inbillat mig att Tyra och Svantes diabetes har varit en speciell typ, en undergupp till Typ 1. Men det var nog bara en lyxig remission helt enkelt, för vi får bara höja och höja nu.

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv