Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Suck och stön och gnäll varning!

Skrivet av Cecilia med Tyra & Svante
Tyra har varit kräksjuk sedan i fredags och med allt vad det innebär för en diabetiker. I fredags när det satte igång, var min man inte hemma. Samtidigt som Tyra kräktes ner hela sin säng, så vaknar Svante och gallskriker och Clint (vår nya hund) kissar ner våran säng:( Sprang som en skållad råtta mellan badkar (där det ligger en hel hög med lakan) och barn. När jag tillslut hittar rena lakan så bäddar jag ner Tyra och mig i soffan och Emil i Lönneberga rullar på tv´n under hela natten. Springer upp någon gång under vargtimmarna och tömmer hinken och trampar i något man INTE vill trampa i mitt i natten. Stackars lilla hund, han vart alldeles till sig av allt stå hej så han både kissar och bajsar inne. På söndagen så blev Tyra låg, hon hade 2,1 och det är hennes lägsta värde någonsin, som vi mätt iallafall. Tidigare så har hon legat på 3,4 som lägst. Tyra fick då dextrosol och nu tjatar hon efter "medicin" och säger att hon är såå dålig... man får inte vara dum;) Det enda vi har fått i Tyra under helgen har varit vanlig avslagen Cola som hon druckit med sked. Vi trodde att fröken blivit frisk under söndagen, men på natten till måndagen vaknar hon och kräks igen och under samma natt så kräks även Filip och Svante i kapp. Svante låg på 3,1, så jag stängde av hans pump och kollade blodsockret en gång i halv timmen. Men det ville inte höjas. Dextro ville han inte ha, inte saft heller, han nådde ju så illa lilla gubben. Men efter ha smetat in lite honung i munnen på honom så fick jag till slut upp honom, så skönt jag trodde jag att jag skulle behöva åka in till SÖS för att få sockerdropp, men det fixades sig. Jag blev dock svettig när ett värde visade 23,3 och det en halvtimme innan var på 3,4. Men det visade sig att han fått lite saft på armen:) Under måndagen var jag upp-passerska samtidigt som jag var hos veterinären med den nya hunden. Nästa dag, det vill säga tisdag så var jag tvungen att åka till veterinären igen och då skulle svärmor ta hem Tyra en stund eftersom hon inte kräkts under måndagen. Men precis när hon ska gå, så kräks hon igen *suck och snyft* Men svärmor kom över så jag kunde springa. På onsdagen mådde jag pekka och kunde inte resa mig, som tur var så mådde Filip bättre och svärmor kunde komma även då. I dag är jag bättre men slutkörd. I bland är det bra att ha en svärmor nära, speciellt när det krisar.
Jag tror aldrig jag har tvättat våra duntäcken så ofta som under dessa dagar. Jag har sprungit rödflammig mellan tvättstuga, apotek och Coca Cola kiosken:)

Det var lite dagrapport från sjuklägret på Södermalm.

/Cecilia mamma till Tyra född 0102 debuterade 0212 och Svante född 0303 debuterade 0304
Svar på tråden: Suck och stön och gnäll varning!

Stackars er

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Fy vad det låter jobbigt. ÄR familjen frisk nu? Jag fasar för Magsjuka, det var något jag var rädd för redan tidigare men det har ju inte blivit bättre med den rädslan sedan fabian fick diabetes. Hoppas ni får vara friska nu.

Jag har faktiskt ett bra tips på dryck när barnen blir sjuka (inte vid magsjuka men annars).
Mixa banan, mjölk, glass, och sylt eller o\'boy. Det är lättdrucket / ätet och gömmer massor av kolhydrater.
 

Tack för tipset...

Skrivet av  Cecilia med Tyra & Svante
...det låter precis som den "drink" som jag bla drack när jag väntade Tyra, jag brukade även byta ut glass mot Yoghurt, när jag drack på morgonen. När jag sedan under förlossningen krystade ut moderkakan, så frågade bm om jag druckit mycket mjölk under graviditeten
-Eh nä, eller jo, jag har ju druckit endel (typ flera om dagen) milkshake och smothie.
Det visade sig att jag hade fått kalkavlagringar på moderkakan;)

När jag sedan läste studier om att diabets kunde komma pga stort mjölkintag så drack jag nästan ingen mjölk alls när jag väntade Svante, men han fick diabets iallfall *snyft*

Jag är en mästare på att lägga på mig skulden. Men får nog inse att deras diabets inte har med mig att göra.

/Cecilia
 

Jösses!!!

Skrivet av  Ingrid
Himlar vad duktiga ni är som klarat att ha dem hemma! Jag har fått intrycket att vid magsjuka så är det sjukhus och dropp som gäller. Jag är jätterädd för första gången när vi ska åka på det. Hoppas att ni mår bättre allihop nu! God och vilsam helg önskar jag er!
 

Befogat gnäll

Skrivet av  pernilla.j.
Usch vad jobbigt ni har haft det. Hoppas att ni mår bättre. Vilken busig vovve!
Hoppas att ni kan hitta en barnvakt. Skulle gärna vilja erbjuda mig, hjärtat säger så men förnuftet säger att tiden inte räcker till. Sorry!
Hoppas att ni får ork att sätta upp lappar för ni skulle verkligen behöva lite ledigt.

För Hannah verkar det gå bra i nya skolan, hoppas att det håller i sig och att det inte är en smekmånadsperiod. Fick idag reda på att de har hittat en resurs. Skönt. Det visade sig att resursen har diabetes själv dock typ 2. Men ändå, vilken lyckoträff.

Sköt om er Kramar PErnilla
 

Låter ju "kul"

Skrivet av  Carina med Matilda
Det låter mer än lovligt jobbigt måste jag säga. Det är ju hemskt jobbigt med kräkande barn även utan diabetes men då behöver man ju i alla fall inte frukta för deras liv. Och så liten valp också, jag säger då det....

Även om det låter bedrövligt så var ditt inlägg kul skrivet och väldigt målande. Glöm inte att spara det så att du kan läsa det för barnen om några år. Då kan ni nog skartta åt eländet tilsammans.
 

Tänker på er!

Skrivet av  Camilla
Usch vilken pärs!
Jag skickar mina varmaste kramar till er och hoppas det aldrig händer igen. kram
 

Artiklar från Familjeliv