Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rapport efter läkarbesök (och lite gnäll)

Skrivet av Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
HbA1c var 5,6. Trots att det varit ganska svängigt på sistone var det ju jättebra. fabian växer bra och mår bara bra.

Vi ska prova actrapid vid en del middagar eftersom Fabian äter långsamt så när det är långsam mat (hemagjord pizza med pofiber och grahamsmjöl tex) så räcker inte Novorapid tills maten är färdigsmällt.

ÄR det någon som har erfarenhat av actrapid? De hade ingen broschyr eller något för det användsinte så ofta här i Lund. Det verkar ju i alla fall bättre vid långsamma måltider än som vi har nu när vi får ge en dos NR till efter 2 timmar.

Själv har jag influensa (lindrig men ändå) och har dessutom fått bihåleinflammation så jag mår inte så bra. När jag var på vårdcentralen igår så fick jag tjata till mig lite sjukskrivning så Jonas kan vara hemma med barnen. Doktorn tyckte inte det behövs. Hon tyckte att "JOnas kan väl vara hemma även om inte du är sjukskriven han behöver väl inte få betalt från Försäkrtingskassan bara för att han måste vara hemma". Vad säger man? Skulle hon orka ta hand om två små barn med influensa och bihåleinflammation eller skulle hon vilja vara hemma utan ersättning? Jag ska ringa min vanliga läkare imorgon och prata med honom.

Annars är allt bra i Lund.
Svar på tråden: Rapport efter läkarbesök (och lite gnäll)

Vi har Actrapid

Skrivet av  Ingrid och Josefin 000916
och Insulatard. Det har vi haft i nästan ett år nu. Ibland ger vi Novorapid om vi sprutar extra men det tar väldigt lång tid innan det ger utslag på blodsockret för Josefin, ofta över en timma.

Skillnaden mellan Novorapid och Actrapid är för vår del att toppen kommer häftigare på novorapiden. Med actrapiden är kurvan mer jämn och eftersom vi äter nästan bara långsamma kolhydrater så passar den vår familj bra. Vi sprutar också i väldigt god tid innan maten. Ofta 45- 60 min innan beroende på hur blodsockret ligger. Det verkar som att actrapiden hos Josefin har sin topp efter ungefär två timmar men jag har förstått det som att insulinsorterna tar väldigt olika på olika människor så det är väl bara att prova sig fram. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv