Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga

Skrivet av pernilla.j
Idag ringde Hannahs bästa kompis mamma och frågade om Hannah ville gå på 4H läger i sommar med hennes dotter. Ett dag läger tror jag att det är. Jag har aldrig släppt iväg Hannah på läger vi har tackat nej till fotbollsskola mycket på grund av diabetesen. Jag tycker att Hannah i stortsätt kan göra allt som andra barn. Men detta är knivigt. Hur ska läger personalen kunna ha koll på Hannah, jag kan väl inte begära att de ska lära sig om Hannahs diabetes på en dag eller ngn timma bara. DEt tog en vecka att lära Hannahs nya skolpersonal, först där efter har de kännt sig lugna.
Känner att jag inte kan begära det. Känns så hemskt att den j....a diabetesen ska stoppa henne. Hannah råkade höra vårt samtal ( mkt klumpigt av mig) och blev ledsen såklart. Jag har lovat att undersöka saken.....men det känns bara som jag förhalar nejet.

Hur har ni gjort? Funderar på att ringa kommunen och se om vi kunde få någon hjälp av dom, en assistent. Men det är antagligen inte någon idè att ringa dem. Det är väl inte meningen att vi som föräldrar ska vara med, hur kul är det för Hannah på en skala mellan ett och tio.

Jag vore mycket tacksam för svar.

Kram Pernilla
Svar på tråden: En fråga

Svåra val, men jag har en plan

Skrivet av  Teresa
Vi kommer att hamna i samma sits till sommaren, när förra årets fotbollsskola upprepas. Daniel kommer att vilja vara med, så på något sätt måste vi lösa det. Det är också bara dagtid. Förra året var hans lärare med och hjälpte till där, är hon där i år med så kommer jag att vara lugn. Då är Daniel i bra händer. Så, jag har redan börjat tänka lite på hur vi ska lösa detta. De som leder forbollsskolan är inte alltid samma tränare som Daniel brukar ha. De kan vara ungdomar från klubben och de har ingen aning om vem Daniel är och vilken hjälp han behöver. Men, jag har en plan, som kan passa Hannah också...

Hannah är väl ett år äldre än Daniel (som är 7), så jag skulle tro att hon kan klara sig ganska bra själv. Skriv utförliga instruktioner som hon har med sig, kontakta en av ledarna i förväg (de kan också få instruktionerna i förväg) och låt Hannah ha med sig en mobiltelefon i magväskan med alla viktiga prylar. Då kan du ringa och påminna om blodsockret mm och hon kan ringa om det känns osäkert. Och så säger du till ledarna att de får ringa och fråga så fort de behöver (hoppas du har ett jobb som fungerar ändå, trots en massa såna samtal).

Hoppas ni kan lösa det, det är jättekul med 4H-läger!
 

Kanske kan funka

Skrivet av  pernilla.j
Ja set kanske kan funka. Men jag är så orolig. Imorgon det skadar ju aldrig att fråga om man kan få beviljat en ledsagare, men diabetes omfattas ju inte av LSS lagen, som är till för personer med funktionshinder. Jag har inte så stort hopp men fråga kan man ju alltid.
Tack för tipset. Ska nu sova är trött efter slalomåkningen i kväll, kul hade vi det.

Kram Pernilla
 

Artiklar från Familjeliv