Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hypoglykemi.. ??? Albin med blodsockerfallet..

Skrivet av Anette med M&A
Kommer ni ihåg oss...
Jag med Albin som fått 2 fall av blodsockerfall .. ett i Feb-03 och ett i okt-03.. bägge gånger efter sjukdommar...

Iaf så ska han nu till barnavd, för att kolla upp det lite.. och på remissen så stod det att han va kallad för att kollas för hypoglykemi....

Vet någon va det är..??

Har läst lite ute på nätet.. och kommit fram till att det är en form av blodsockerbrist utan att man har diabetes... ..
Men alltså min fråga är ju om man har detta så borde man väl vara sjuk jämt..??
Eller iaf varje morgon.. då det gått "länge" mellan kvällsmaten och frukosten.. (ca 14 timmar... kvällsmat vid 18,00 och frukost mellan 7-8..)

Någon som har erfarenhet av detta .. eller vet något mer.. ??
Svar på tråden: Hypoglykemi.. ??? Albin med blodsockerfallet..

Lågt blodsocker

Skrivet av  Carina med Matilda
Hypoglykemi betyder ju lågt blodsocker. I vår familj är vi fem personer varav en med diabetes. Däremot är vi ytterligar tre stycken som då och då får problem med för lågt blodsocker. Jag, min man och sonen har alltid varit så här och om vi tex tränar mycket och äter för lite eller har för många timmar mellan måltiderna så blir det problem. Vi blir kallsvettigga, darriga och helt kraftlösa. Snabbt som ögat måste vi ha i oss något sött för att orka vidare med det vi gör. Därför vet vi ganska exakt hur vår dotter känner sig när hon får känningar.

Det vi andra tre lider av har inget alls med diabetes att göra utan är ett tillstånd som man tydligen inte riktigt vet vad det beror på. Man kan göra mycket själv för att undvika det här och det bästa sättet är att äta kolhydrater med lågt glykemiskt index (läs gärna Blodsockeblues av Fredrik Paulun, den är verklige bra). Viktigt är också att inte låta det gå för många timmat mellan måltiderna. Sedan Matilda fick diabetes så har vi andra blivit mycket bättre eftersom vi äter oftare och istället mindra mat varje gång. Att proppa i sig mat och sedan inte äta på 6-7 timmar är ingen höjdare om man har problem med blodsockerfall.

Lycka till med Albin!
 

Tack för ditt svar..

Skrivet av  Anette med M&A
Albin är en kille som har stor aptit.. han är dock inte stor i kroppen.. utan ligger bra på BVC:s kurvor.. han är 3 år i Mars..

Han äter mat "ofta" ca 8, 12, 16, 18 däremellan frukt eller fika.. (vi äter _mycket_ frukt hos oss)... 12, och 16 målet är varm, lagad mat...

Det jag tycker är konstigt är att han är på sånt otroligt gott humör när han vaknar på morgonen... han ligger gärna någon timme i vår säng och ser på Tv.. innan han äter frukost...

Han ska till läkaren på mån.. antar att han mest ska titta på honom och prata.. för att kanske senare ta prover... men jag kommer att fråga om jag kan få en blodsockermätare utskriven.. eftersom han fått ganska "jobbiga" blodsockerfall de gånger han fått dom...
(Han har alltså inte orkat vakna på morgonen.. han har vart så trött så trött... somnar om hela tiden orkar inte prata, titta osv...)
Detta har han ju fått efter sjukdom, dp han ätit lite mindre än vanligt.. och då kroppen kanske inte är så stark som vanligt... så det är ju om han blir sjuk igen som jag blir orolig... då vore det skönt att kunna hålla lite koll på honom...

Han har gjort ett faste test i friskt tillstång...(t.o.m.. innan han borstat tänderna.. :-).. och det va perfekt..., minns inte exakt siffra)..

Antar att jag måste vänta och se vad läkaren säger på mån... Tack för ditt svar...
 

Artiklar från Familjeliv