Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Koma

Skrivet av Lena
Vi har en dotter som har haft diabetes sen nov 2000. I fredags vaknade vi av konstiga ljud från henne, så vi rusade upp både min man och jag. Hon krampade och var medvetslös vi gav glucagon och sen blev det ambulans till sjukhuset. Detta är nu tredje gången det händer på dom här tre åren. Jag tycker man mår så fruktansvärt dåligt efteråt. Känner dåligt samvete att man inte var uppe på natten och kollade blodsocker mm Är det någon annan här som har varit med om samma sak?
Nu ett tag tyckte jag att hennes blodsocker varit så bra. Men antagligen för lågt. (Detfår aldrig vara bra.) För är det högt har man ju ångest för det. Lena.
Svar på tråden: Koma

svar till koma!

Skrivet av  anka70
Vår son har inte varit i den positionen nån gång så tyvärr kan jag inte uttala mig om just det,men när han är jätte låg i sitt socker det som mest lägsta har varit 1,2 då har han vaknat eller så har han varit orolig i sömnen vilket lett i sin tur att man då gått upp och tagit blodsockret och gett honom nåt att dricka och druvsocker,men så har vi honom liggandes i vår säng också.Men tala med er diabetes läkare om det.

Önskar er allt gott!!!!
 

Glömde!

Skrivet av  anka70
Du/ni ska absolut inte känna skuld för nåt...
 

Jag vet

Skrivet av  Lena
Men det är så lätt att lägga skulden på sig själv. Sen blir man ju rädd också när det händer. Det var ju tur att det hände när vi var med. Vi får ta upp detta med läkaren nästa gång vi ska dit.
 

Lena!!

Skrivet av  anka70
Men gör inte det utan tala med er läkare man tycker att det borde finnas nåt iallafall som kan tala om när sockret blir för lågt.Ska kanske presentera mig lite utförligare,har då alltså fem barn mellan 15-6 år åldrarna blir 15,14,10,6 och 5 år det är då vår 6 åring som har diabetes och haft sen augusti 2000,han blir 6 i juli..

Hoppas allt ordnar sig för er...
 

Fy vad otäckt

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Fabian har haft diabetes sedan i maj 03 och har aldrig haft så allvarliga känningar. Några gånger har han varit nere på 1,6 eller 1,7 på dagtid men han har alltid varit medveten om vad som händer så det går alltid att få honom att dricka då. (Det är lite hemskt men senaste gången han blev låg såg han faktiskt ganska rolig ut, han höll på och snurrade vilket är en ny lek här hemma. Plötsligt satte han sig på rumpan men reste sig och började snurra igen. Då gick han rakt in i köksväggen. Då satte jag honom ner och kollade bs som var 1,6. Han såg faktiskt rolig ut men det är ju inte roligt.) fabian märker inget förrän han är riktigt låg, han kan vakna på 2,4 och vara hur pigg ocg glad och som vanligt som helst så det är upp tiöö oss att hålla koll på honom.

På nätterna sover han fortrfarande i vår säng och det känns tryggt för då vaknar jag när han sover oroligt.

Prata med er diabetesläkare om detta. Jag håller även med anka70 att det är viktigt att ni kommer ihåg att det inte är ert fel, vi kan inte vaka över våra barn dygnet runt, det mår varken de eller vi bra av i längden.
 

Fy vad otäckt

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Fabian har haft diabetes sedan i maj 03 och har aldrig haft så allvarliga känningar. Några gånger har han varit nere på 1,6 eller 1,7 på dagtid men han har alltid varit medveten om vad som händer så det går alltid att få honom att dricka då. (Det är lite hemskt men senaste gången han blev låg såg han faktiskt ganska rolig ut, han höll på och snurrade vilket är en ny lek här hemma. Plötsligt satte han sig på rumpan men reste sig och började snurra igen. Då gick han rakt in i köksväggen. Då satte jag honom ner och kollade bs som var 1,6. Han såg faktiskt rolig ut men det är ju inte roligt.) fabian märker inget förrän han är riktigt låg, han kan vakna på 2,4 och vara hur pigg ocg glad och som vanligt som helst så det är upp tiöö oss att hålla koll på honom.

På nätterna sover han fortrfarande i vår säng och det känns tryggt för då vaknar jag när han sover oroligt.

Prata med er diabetesläkare om detta. Jag håller även med anka70 att det är viktigt att ni kommer ihåg att det inte är ert fel, vi kan inte vaka över våra barn dygnet runt, det mår varken de eller vi bra av i längden.
 

Usch, usch och usch

Skrivet av  Pernilla j
Hej har inga råd att komma med då Hannah aldrig har blivit medvetslös, hon har varit nära två gånger. Det var på morgonen, det gick knappt att väcka henne, jag tjatade och tjatade på att hon skulle gå upp. Till slut blev jag arg. Hon satt tillslut upp i sängen och höll trosorna i handen som jag hade gett henne, hon bara stirrade på dom. Då slog det mig att det kanske är läge att kolla blodsockret: 1.8. Det hände en gång till den veckan, då han jag bara skälla lite på henne innan jag tog blodrov på henne...... Usch.
Andra gånger har hon legat på1,5 och kommer fram ( på isbanan ) skridskoåkandes och säger " jag mår dåligt".

Usch vad hemskt det måste vara för er. Hoppas att doktorn kan hjälpa er att få ordning på det.
Och ha inte dålligt samvete, man kan inte förutse allt.

Många tankar och kramar Pernilla
 

Kevins koma! (långt)

Skrivet av  Camilla
Kevin har hamnat i koma en gång och då var han tre år, är nu fem.
Min man ska gå in till honom och jag är i köket. Jag bara hör ett skrik värre än något annat, innan jag vet något tror jag att Kevin är död. Åh, hemska tanke. Hans ögon rullade runt och han var totalt borta. Vi ringd eambulans och fick i honom massvis med socker, rinnande.
När ambulansen kom var Kevin kontaktbar igen och vi bestämde oss för att stanna hemma. Det gick bra sedan, en rekyl och det var ju väntat.
Vi pratade med Kevins läkare om detta sen och hade precis som du tankar på att det var vårt fel. Hans läkare sa då att hon inte tycker att vi ska gå upp varje natt och ta stick eftersom vi kanske knäcker oss själva. Om Kevin hamnar i koma någon mer dag kommer han må dåligt en, kanske några dagar men om vi knäcker oss själva kommer det ta längre tid och den filosofin har vi levt efter. Nu har vi som tur är inte haft några fler komaattacker, så när nästa kommer kommer vi nog klandra oss igen.
Tänk på att ni ska orka. Kramar.
 

Blodsocker på natten.

Skrivet av  Lena
Du har aldeles rätt, man orkar några nätter men inte hur länge som helst. Vi har gått upp och tagit blodsocker på natten nu i helgen men nu får det vara bra. Vi har minskat på insulinet också så nu ska det väl bli bra igen. Jag vill också tacka alla för era kloka svar det värmde. Lena.
 

koma

Skrivet av  Beatrice
Hej
Min son har haft diabetes sedan maj 2001 han hamnade i koma för ett år sedan, vi hade då bytt till pump och han verkade ha magsjuka, i själva verket hade han keton koma detta gav mycket skuld känslor för att man inte tog honom till sjukhuset med samma utan trodde han vat magsjuk. till skillnad från din dotter så var min son HÖG i insulin vilken ger en KETON fas men jag tror att känslan e den samma som mamma man gör aldrig rätt man har lyckats missa någon information,

Nu har han legat å sjukhus sen i måndags men ansiktsförlamning och fått diagnosen MS
kan ett barn vara mer drabbad? två hemska sjukdomar i samma kropp??

I vilket fall så hoppas jag att det gick bra med din dotter.

MVH
Beatrice
 

Flera sjukdomar

Skrivet av  Lena.
Det har gått bra sen sist, men hon har varit låg hela veckan. Hon känner inte heller när hon är låg. Så det har varit oroligt att skicka iväg henne till skolan. Men vi får sänka insulinet mer så får vi väl någon rätsida på det här till slut. Vad tråkigt med din pojke, det känns så orättvist att vissa barn ska drabbas av sjukdomar. Vår dotter är hörselskadad också. Det är hon född med. Vi tyckte att det räckte med det. Så skulle hon få diabetes också. Hoppas att det går bra för er trots allt. Lena.
 

flera sjukdomar

Skrivet av  Beatrice
Hej Lena!

Fy så jobbigt att du inte får rätsida på Bs nivån
Vad har din dotter för insulin?
Jag tror att det kommer gå bra med min son, har sökt lite alternativa saker bla var jag till en homopat som sa att allt berodde på stress samt diabetesen, därefter gick vi till en läkare i angränsande stad
han menade på att diabetes kan vara upphov till ansiktsförlamning och inte MS ....

Man kan bli snurrig, men det har börja gått tillbaka på honom nu, han mår kanon bra så jag vet i sjutton om man kan lita på allt dom säger om sjukdommar? Det kanske e lättare att ställa en diagnos så man har något på papper??? men men vi får se är det MS så borde det ju komma ett skov igen, bara att ta det lugnt och inte stressa upp sig eller barnen,

Hur gammal e din flicka? har du funderat på pump?
Min son har det vi har fått jätte bra koll på hans läge samt sänkt hba1c med 2 enheter han e nere på 6,2
och är 15 är hormoner som sprutar hahah det är jätte bra :-)

På återhörande!
 

Pump

Skrivet av  Lena
Hej igen. Jag har en arbetskamrat som har en pojke som också fick ansiktsförlamning och det var ett virus som han hade fått. Han är bra nu.
Min dotter är 12år. Vi har funderat på pump länge, vi står i kö. Hörde sist att det var 27 barn i kön. Så det lär väl dröja innan hon får pump. Hon har insulatard och novorapid. Nu har blodsockret blivit lite bättre under helgen, vi sänkte dosen rejält.
Hon var också på kalas och åt nog en hel del godis....
Hälsn Lena.

och åt nog en hel del godis....
 

Tänker på er!!!

Skrivet av  Pernilla j
Stackars er, vad jobbigt. Vad livet kan vara orättvist.
Ja man týcker att det kan räcka med en sjukdom men tyvärr så funkar det ju inte så. Jag har också haft sådana tankar nu och inte minst i höstas. Då skolan larmade om Hannahs skolarbete. Det ska göras en adhd utredning och en dyskalkyli utredning. Jag tycker det är så orättvist att våra små hjältar ska drabbas av ytterigare svårigheter.

Kämpa på skickar styrke kramar. Hur gammal är din son?
Visste inte att barn kan få ms. Kämpa tappert och skriv av dig här det kan vara en liten ventil.

Kramar Pernilla
 

Tack!

Skrivet av  Beatrice
Hej pernilla!
Tack för ditt svar, jag är spec lärare jobbar med adhl samt damp, tror inte du ska ta allt så hårt med det i skolan är dom snabba med att vilja göra utredningar så fort ett barn inte följer ett mönster,
Kolla upp noga vad som e fel i skolan vad gör läraren barnen etc nu vet jag ju inget om din flicka men jag hajade till när du skrev att skolan ville ha utredning?

Vad det gäller min son Christian så är han 15år och MS kan inte barn få säger man, jag e mycket tveksam till deras diagnos efter att ha forskat lite själv, jag tror på ngr läkare samt homopaten som säger att det beror på stress/ utbrändhet samt diabetesen,
han har inga symtomer på ms mer än ansiktsförlamning och det är lika vanlig att få det när man har diabetes som vid kyla/stress,
han åkte moppe i -23grader med öppet visir och ingen sjal därefter kom förlamningen,

man blir nästan rädd hur dom blåser på när man kom in med honom det skulle vara den ena undersökningen efter den andra dom skulle sätta in kortison ??? det slår ut insulinet??? man känner sig virrig så jag drog i stopp snöret och vi åkte hem besökte flera läkare samt homopat, han fick nån vitamin från homopaten och känner sig ur pigg nu? det var en brist på ett ämne pga stress sa hon ;-) så nu får vi se har han MS så ska det väl komma nåt mer skov, vi väntar och ser vad som händer gällar att leva så barnen mår bra inte bryta ner dem i onödan så känner vi föräldrar nu,

Jag hjälper dig gärna om du har frågor etc ang vad som kan göras med skolan...

Beatrice
 

Artiklar från Familjeliv