Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt med bs och insulin nu (långt)

Skrivet av Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
När vi var på diabetesmottagningen i veckan fick vi nya direktiv av läkaren. Problemet är att han då motsade vad han sagt tidigare så nu vet vi varken ut eller in.

Vi sänkte Lantusen från 13 till 11, att den skulle sänkas visste vi också Fabian låg alldeles för pressat, men jag tycker nog vi skulle ha 12 Lantus. Nu har vi svårt att hålla blodsockret nere. Tidigare har läkaren sagt att Lantusen ska hjälpa till när Novo rapiden inte klarar av en måltid och att Fabian inte ska ha / behöva så mycket som 4 NR till måltiderna. Nu sa han att Lantusen bara ska ligga som en grund och inte ska påverka måltider eller något annat.

Nu när Fabian får 11 Lantus så krävs det 5 NR bara för att ta hand om en frukost med två smörgåsar och ett halvt glas mjölk. Igår kväll/natt låg han på 7,8 två timmar efter kvällsmaten (jättebra att gå och lägga sig på tyckte vi). Sedan steg han sakta. Kl 23 var det 12,8 så då gav vi 2NR. Klockan 01 var det 11 så då gav vi ytterligare 1,5NR. Klockan 03 var bs 9,9. Ändå vaknade han klockan 10 på 12,2. Det är väl inte meningen att blodsockret ska stiga på natten fast man inte äter något, ska inte Lantusen ta hand om sånt?

Vi fick dessutom även Actrapid när vi var på mottagningen för att använda när vi äter långsam mat eftersom Fabian dessutom äter väldigt långsamt. Detta är ju jättebra men vi fick ingen information alls. Hur doserar vi Actrapiden som ju ska täcka in även ett mellanmål två timmar senare. Vi har börjat prova oss fram nu idag men har just nu ingen pejl alls på vad vi sysslar med.

Den härliga perioden vi hade under hösten med bra och stabila värden verkar nu alltså vara slut och det känns inte som om jag har en aning om vad jag sysslar med när det gäller Fabians insulin och blodsocker. Jag ska ringa diabetessköterskan imorgon och se om jag kan få några svar av henne.

Tack för att jag får gnälla lite. God natt.
Svar på tråden: Svårt med bs och insulin nu (långt)

Knepigt med Lantus

Skrivet av  Carina med Matilda
Hejsan!

Min dotter har också Lantus och jag tycker nog att det er läkare sa andra gången om att Lantusen ska vara ett basinsulin mellan måltiderna och att måltiderna helt ska regleras med måltidsinsulin är det rätta.
En av fördelarna med Lantus är ju just detta att det inte påverkar eller påverkas av måltiderna. Det gör ju att man inte behöver vara alls lika noga med tiderna.
För Matilda funkar det bäst att ta så lite Lantus som möjligt, dvs precis så mycket att hon har hyfsade värden på natten. För henne funkar det bättre med en lite lägre Lantus-dos och mer Humalog till måltiderna. Då får hon färre känningar och slipper äta så många mellanmål.
Detta är ju lättare sagt än gjort och om man ger för lite Lantus så blir ju nattvärdena för höga. Med för mycket Lantus vaknar hon och är låg samt har många känningar under dagen.
Vi tvingas ändra både Lantus-doser och Humalog-doser ideligen och hon växlar mellan 12-24 E Lantus och mellan 3-12 E Humalog. Allt beroende på om det är helg eller vardag, lov eller skola, förkylning eller helt frisk, glad eller sur osv osv.

Angående Actrapid så har jag ingen som helst erfarenhet av det. Jag hoppas att ni hittar ett system som fungerar igen.
 

Klart du får gnälla, det är ju nödvändigt

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
ibland, annars blir man ju knäpp!

Jag svara dig bara kort för jag är så trött nu för tiden att jag inte ens orkar skriva av mig, puh!

Actrapiden ger man 30-20 minuter innan man äter. Enligt "regelboken" så är det 30 minuter, men då Celine hade det så fick hon känning innan maten så vi gav det 20 minuter innan bara.

Hoppas att det reder ut sig för er med doserna och att det blir stadigare för Fabian, vet så väl att det inte är roligt med svängande socker.

Kram, håller tummarna hårt!
Carina
 

Förresten,

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Celines operation vart inte så bra som väntat utan nu har hon för lågt tryck i ögat! Vi ska på koll på tisdag igen och då ska jag skriva upp lite frågor, blev så chockad av förra tisdagens ÅB att jag inte hade nån fråga alls efter att doktorn sade att det var för lågt tryck.

Celine får inte en rida, som hon fick förra gången då doktor sa att det går hur bra som helst.

Celine har nu världens sämsta humör och en annan går och undrar vad som kan hända nu? Har ingen som helst aning om vad lågt tryck gör, förutom att hon förklarade att det är därför Celine ser suddigt nu, det gjorde hon inte förra gången.

Kram igen
 

Gällande Actrapiden

Skrivet av  Helen
Hej Nina!

Normalt sett bör man ju ge Actrapid 30 minuter före måltid (rekommendationerna har alltid varit så i alla fall). Men jag skulle tro att ni ska ta samma dos Actrapid och vid samma klockslag som ni skulle tagit NR!
Jag själv tar Actrapid vid måltiden, äter mat med lågt GI, så jag får känning strax efter måltiden om jag använder NR eller Humalog. Actrapiden bör utan problem även klara mellanmålet senare, det har ju längre effekt än NR och Humalog.
 

pump

Skrivet av  Beatrice
hej
hade samma problem med min son, men vi bytte till pump
det blev en helt ny kille, gladare familj färre mätningar och kontroller det gör ganska mycket i vardagen, berättar gärna mer om du vill veta,

 

Vill gärna veta mer

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Fabians läkare vill inte gärna sätta pump på små barn, här i Lund väntar de tydligen gärna tills barnen blir 10 innan de sätter pump. Det enda jag fått höra om pump är hur jobbigt det är när det inte fungerar och hur ofta man måste kolla bs.
 

pu,p

Skrivet av  Beatrice
okey! Där vet jag inte så mycket med ålder etc :(

Men varför vill man inte efterlikna kroppens eget system även i unga år? Man sparar ju på de små livens kroppar.

sedan min son började med pump har jag fått en ny son eller jag fick min son tillbaka ska jag nog säga :)

Första månaden va lite jobbig att ställa in fick kolla Bs väldigt ofta göra kurvor etc. det var mycket nytt att lära eftersom det är snabbinsulin,

Han hamnade i koma en gång pga okunskap hos mig, och bristfällig information från sjukhuset, Men det gick bra ( tack gode gud) och sen dess har vi inte haft problem.

Med pumpen är det lätt att hålla reda på doser under dygnet allt sparas i maskinen, den är inte ivägen när dom sover utan e så liten och bara tickar på.

att byta fäste är smärtfritt nålen e en 5mm finns 3mm
sitter med en liten mjuk tejp lika stor som en 50 öring,
Helt klart det bästa vi gjort, lätt att koppla bort när man e i badhus etc jag hoppas du kan få lite hjälp av detta sen framför allt kanske få svar varför man inte gör det i tidig ålder i LUND? när min son fick sin pump var det en lite kille på 4 år som fick sin med, så jag blir lite förvånad, har du kollat på statestik på nätet om ålder o pump?

Skriv gärna igen jag ska fråga här i morgon ska till sjukhuset som vanligt ;-)
 

Ragnar Hanås

Skrivet av  Camilla
vill bara säga att Ragnar Hanås, som är en mycket duktig överläkare och som skrivit böcker om diabetes,sätter in pump på alla barn under fem år när de sjuknar in i diabetes direkt, bara familjen vill det. Detta för att det är svårt att få bra värde på små barn. Detta kan d u säga till din läkare i Lund om du vill ha pump. Själv är jag glad att Kevin som är fem fick det. Han mår bättre nu, inte så svängiga värden.
 

Vi ska fundera mer

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Eftersom det är Fabians läkare och sköterska som berättat det vi vet om pump för oss och de är negativa till det på små barn så är nog vår grundinställning också negativ. Det verkar trots det som om de barn som har pump mår bra av det. Vi har bara fått höra hur jobbigt det är och hur riskabelt det är om något går snett eftersom man då blir tom på insulin ganska snabbt. Hur fungerar det egentligen, hur gör man på nätterna, måste man kolla bs flera gånger varje natt så man vet om allt fungerar som det ska, kan barnen leka och röra sig som vanligt? Jag vill gärna höra mer.
 

Ragnar Hanås

Skrivet av  Camilla
R Hanås, överläkare som skrivit böcker om diabetes, sätter in pump på alla barn under fem år som insjuknar i diabetes om föräldrarna vill det. Detta för att han anser att det är svårt att ställa in rätt dosering för dessa barn som pendlar mycket och växer mycket.
Säg gärna det till din läkare i Lund. Själv är jag glad att Kevin fått pump trots att han bara var 4 då. Han har inte lika svängiga värden.
 

Artiklar från Familjeliv