Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Diabetes och övervikt.

Skrivet av Ingrid och Josefin 000916
Min tjej som ju är 3,5 är 102 cm lång, väger 20 kg. Före jul pratade jag med läkaren på diabetesmottagningen om att hon går upp i vikt men de tyckte att jag överdrev men nu sist när min man var där med henne blev det helt plötsligt ett långt allvarligt samtal och vi ska försöka minska på insulinet för att hon ska bli mindre hungrig.

Hon är inte alls tjock men hon har kvar en ordentlig "vällingmage" och är en allmänt robust och stadig tjej. Magen gör att hon inte kan ha "vanliga" byxor som man köper på HM (som ju iofs är väääldigt trånga många) utan hon vill helst ha tights och snickisar.

Det blir ju så mycket fokus på mat för våra diabetesbarn. Det är så mycket de inte får äta och ibland _måste_ de äta, fort! Det klart att förhållandet till mat kan bli rätt ansträngt. Varken jag eller min man har eller har haft problem med vikten men gillar verkligen mat och njuter av goda middagar. Jossan kan äta nästan hur mycket som helst det händer _ofta_ att vi får säga "nu räcker det" eller "nu får du äta morötter för resten. Nu när jag är gravid så känner jag också att jag har mindre ork att anpassa mig efter hennes mat. Jag vill äta mitt vanliga bröd på morgonen trots att det inte är lika grovt som hennes och så känns det jättegrymt ändå... *blä*! På dagis är det ju också inskränkningar hela tiden. Hon kan inte få samma mellanmål som kompisarna och ofta byter de ut mågot i måltiderna så det ska passa insulindoserna bättre.

Hon får 10-10,5 enheter insulin per dag. Det är ju inte mycket! Hon äter mycket, men bra mat och är otroligt aktiv. Jag orkar inte riktigt med att det här blir ett problem och jag _vill inte_ att hon ska bli ännu mer matfixerad. När hon nu vet att vi begränsar henne så mycket så vill hon ju hela tiden ha mer att äta... Vad har era barn för förhållande till mat? Har ni goda råd?
Svar på tråden: Diabetes och övervikt.
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv