Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trött

Skrivet av Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Hej på er
Just nu är jag så trött på diabetes och den ständiga jakten på blodsocker, kampen med maten och den dåliga sömnen. Fabian låg ju så bra i höstas men just nu är det bara jobbigt. Hans bs stiger på nätterna antagligen pga hormoner. Vi sänkte Lantusen på order av läkaren från 13 till 11 och då började problemen. (Att vi skulle sänka var väl ganska klart eftersom han sjönk ner på 2,5 på morgontimmarna.) När vi sänkte till 11 började han stiga till 16 eller 18 på nätterna och dagtid krävde han massor av insulin, en smörgås krävde 2 eller 3 NR. Vi höjde därför till 12 för en vecka sen och nu har dagarna blivit bättre men han stiger fortfarande på nätterna, i och för sig "bara" till 12 eller 13 men det är fortfarande för högt. Vi måste kolla bs flera gånger varje natt och ge insulin åtminstone en gång varje natt. Fabian sover också dåligt när bs stiger.

Jag är så trött på detta nu (och trött i hela kroppen eftersom jag knappt sovit på 4 nätter och precis blivit frisk från influensan).

Det blir så knäppt alltihop. fabian skulle egentligen börjat på dagis igen eftersom magsjuka och influensa har gått över där nu men ingen av oss orkar gå upp så tidigt på morgnarna och dagispersonalen vill att han kommer senast halv 10. Följaktigen är båda barnen och jag fortfarande hemma och de har ganska tråkigt.

Jag skulle så väl behöva få komma ifrån allt vad barn och diabetes heter en dag eller två men det funkar inte nu.

Till på köpet har försäkringskassan slarvat bort vår förlängningsansökan för vårdbidraget innan de hunnit registrera den så jag får skicka in en ny och då får vi inga pengar nu i februari.

Pust, nu ska jag lägga barnen och påbörja ännu en sömnlös natt. Det är i alla fall skönt att få skriva av sig lite.
Svar på tråden: Trött

Ang. vårdbidrag mm

Skrivet av  AnnaS
Hej!
Jag känner igen mig, för exakt som du beskriver har vi det också nu. Vi har höjd snabbinsulinet till kvällsmaten, men Louise är ändå hög på natten. =(
Angående vårdbidraget, när ska man skicka in ansökan om förlängning? Får man ansökningsblanketter automatisk, eller måste man hålla koll på det själv?
 

Vårdbidrag

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
FK ska skicka ut blankett när det är dags att söka på nytt men det funkar tydligen inte alltid för vi fick ingen utan jag fick ringa själv. Jag ringde när det var 3 månader kvar men fick då svaret att behandlingstiden är 180 dagar vilket ju är 6 månader. Jag tycker nästan det verkar som om man ska söka på nytt så fort man fått beviljat.
 

Tänker på er!

Skrivet av  Teresa
När Daniel hade Lantus fick han den på morgonen ett tag för att inte bli så låg innan han vaknade. Men, nu har vi ju inte det längre, han tyckte inte om att ta Lantus, så vi har bytt till Insulatard. Hoppas ni får ordning på Fabians värden snart, innan ni sliter ut er helt!

Det vore väl underbart om man kunde stanna tillvaron en dag eller två och rymma. Sen bara komma tillbaka med nya krafter. Ni har haft en jobbigt vinter, låter det som. Hoppas krafterna återvänder med vårsolen!
 

samma här

Skrivet av  Tess
Hej nina,
William brukar också ligga på 12mml när han somnar och sedan vaknar han ändå på så lågt som 3,5.
Jag har inte sovit på flera år utan tar blodsockret minst två gånger per natt. Det betyder att jag nästan aldrig går och lägger mig före tolv för att jag inte riktigt kan slappna av innan jag ser att han är stabil.Om jag vaknar på natten skulle jag aldrig kunna somna om utan att kollat honom först för tänk om han ligger lågt redan vid 04.00 och jag inte märkt något. Det tär på psyket.
Jag har läst här på nätet om flera föräldrar som avhjälp det problemet genom att ta lantus på morgonen i stället. Jag ska själv ta upp det med vår läkare vid nästa besök. Jag har tagit kontakt med astrid lindgrens diabetes team för att få hjälp av en kurator.
Jag tycker själv att hans diabetes börjat ta över mitt liv och jag är alldeles för orolig dygnet runt över hans blodsocker. Känner familjer som är betydligt mer avslappnade än mig i den här situationen och jag längtar efter att få känna oss "vanliga" igen jag är också rädd att jag påverkar min son för han är själv jätte noga med sitt blodsocker och är alltid orolig för att få en känning.Men här på nätet känner man sig inte så ensam iallafall. Jag känner med dig och förstår din trötthet.

 

Artiklar från Familjeliv