Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga om Lantus

Skrivet av Malin med Jesper-00
Enligt vad man kan läsa på "bipacksedeln" som följer med Lantusen så står det att en cylinderampull kan användas i upp till 4 veckor. Vi upplever det som att den verkar sämre efter bara 2 - 2 ½ vecka! Vad har ni andra för uppfattning om detta? Hur ofta byter ni ampullen till Lantusen?

Kan tillägga att vår son får Insulatard och NovoRapid på morgonen och Lantus samt NovoRapid till middagen.
Svar på tråden: En liten fråga om Lantus

Svar

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Vi har inte märkt att Lantusen skulle bli sämre men vi gör slut på en ampull på ca 20 dagar. Effekten blir ju sämre om insulinet förvaras varmt eller om det fryser. Jag har dock hört andra säga som du att insulinet blir sämre efter ett tag.

Jag har dock en fråga tillbaka. Varför har han både Insulatard och Lantus?
 

Förklaring

Skrivet av  Malin med Jesper-00
Jesper får Insulatard på morgonen för att dagmammorna (är hos sin reservdagmamma en dag i veckan) ska slippa ta spruta till lunch på honom. Hans läkare anser också att eftersom han behöver mycket mindre basinsulin till natten så skulle det vara risk för känningar på natten om han helt och hållet fick Lantus (eftersom han då skulle få en mycket större dos Lantus). Detta sa hon till oss när vi började med Lantusen i mitten av oktober -03. På tisdag ska vi på återbesök till läkaren (och diabetessköterskan) och då får vi se vad hon säger. Jespers reservdagmamma sa när han nyligen insjuknat i diabetes att hon INTE ville ta sprutor på honom...det var i och för sig över ett år sedan, vet inte om hon ändrat sig nu om det skulle bli aktuellt att ändra till Lantus som basinsulin och Novo Rapid till måltiderna. Då får vi ta den frågan då.

Jesper får bara 3 E Lantus varje dag så när det (som nu) gått 3 veckor sedan vi bytte ampull, så har det bara gått ca 2/3 av innehållet i den ampullen. Jag bytte i alla fall till en ny pga mina misstankar om att den verkar sämre.
 

Förresten, Nina!

Skrivet av  Malin med Jesper-00
När jag läste din info såg jag att du läser medie- & kommunikationsvetenskap. Jag har en examen (fil.kand.) med medie- & kommunikationsvetenskap som huvudämne! Hade när jag studerade ett mål att arbeta med information (informatör eller informationsassistent), men tyvärr har jag ännu inte fått in foten inom den branschen.
 

Va bra att du skrev det!

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Jag har nämligen gått omkring och tänkt i samma banor men tänkt att jag måste ha tomtar på loftet eller så.

Då ska jag nog ta och byta varannan vecka och se om vi får jämnare kurvor överlag då. Som det är nu så är det väldigt svängit och så byter man ampull och det är bättre ett tag. Har faktiskt trott att jag inbillat mig att det bara varit konstiga sammanträffanden, som jag halvt om halvt inbillat mig.
 

Precis så...

Skrivet av  Malin med Jesper-00
...har jag också upplevt det!

När man har använt Lantusen i 2 - 2½ vecka så ligger Jesper helt plötsligt på 3 eller 5 % på kiss-stickan när vi kollar nattblöjan, medan han när vi nybytt ampull har från neg - max. 2 %. Från att också ha legat bra på förmiddagarna (när han har ny ampull) till att ligga högt redan på förmiddagarna gör ju att misstankarna går till att det är Lantusen som är boven i dramat.

Jag blir snart tokig på allt analyserande när det gäller denna sjukdomen! Så fort han har oförklarliga höga (eller låga) värden så sätter analyseringsprocessen igång - vad kan det bero på? För lite/mycket insulin? För lite/mycket mat? Rört på sig mer/mindre än "vanligt"? Funkar inte insulinet lika effektivt längre? Är han inte lite snuvig? Alla dessa ständiga grubblerier är jobbiga!
 

Håller med dig!

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Själv har jag nu varit sjukskrven i 4 veckor för att jag bara inte orkar mer! Ska tillbaks till doktorn på onsdag och be om mer sjukskrivning. Nu är det inte bara diabetesen, men den tar mycket ork och kraft så jag har liksom "tagit slut".

Att jämt gå och tänka på doser och mat och vad är det för fel man gör. Det är jobbigt, man vill ju att barnet ska må bra.
 

Men vilket sammanträffande!

Skrivet av  Malin med Jesper-00
Jag har också varit sjukskriven på sistone, men i fem veckor. Först två veckor helt sjukskriven (jobbar 75%) och sedan halvt sjukskriven i 1,5 vecka innan jag fick träffa läkaren och blev sjukskriven på heltid i 3 veckor till. För min del är det heller inte bara diabetesen, men visst är det en otrolig påfrestning att ha ett litet barn med diabetes. Vilket ansvar vi har som föräldrar till diabetesbarn! Tänk vilket sofistikerat inre organ som vi ska försöka imitera genom att ge precis rätt mängd insulin till barnen för att deras blodsockernivåer ska ligga (helst) nästan lika bra som hos friska personer. Usch, sista meningen blev lite svamlig, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Du är med andra ord inte ensam om att må dåligt och känna att man inte orkar!
 

Det har varit nära för mig med...

Skrivet av  AnnaS
...en period gick jag totalt i väggen, orkade inte ens ta mig till läkare för att bli sjukskriven. Jag kom ur det efter ett tag, men det är nog ganska troligt att man mår dåligt periodvis i fortsättningen också, tyvärr. Det är ju som sagt var inte bara diabetesen, men det är frustrerande när ens barn mår dåligt.
 

Tråkigt Carina

Skrivet av  Helen
Så synd att du inte mår bra!
Har faktiskt funderat på vart du tagit vägen, du har ju inte synts till här på ett tag!
Ta nu hand om dig.
Kram
 

Hej Carina

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
jag håller med Helen att det är tråkigt att du har det så jobbigt. JAg har saknat dina inlägg här. Hoppas att du får en chans att vila upp dig både fysiskt och mentalt (men den ständiga oron slipper vi nog inte nån av oss, det går ju inte att bara stänga av). Hoppas Celine mår bra, gick hennes ögonoperation bra?

Nu kommer ju våren och jag har hört att det blir lättare då.
 

Artiklar från Familjeliv