Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Socker i mat o diabetes, vad...

Skrivet av Besökande mamma
...vet ni diabetesföräldrar om detta?

Min man hade hört inslaget om att det är så mycket socker i fruktpuréer och att forskare hade kopplat ökningen av barndiabetes till att småbarn äter för mycket söt och energirik mat, och var nu orolig för att vårt barn 2 år skulle få diabetes (hon äter nog ungefär lika mycket socker som andra, glass eller fika ibland men inte jämt såklart och jag försöker undvika socker.

Jag har alltid hört att barn inte alls får diabetes typ 1 pga att man äter mycket socker utan att det är annat som ärftliga faktorer eller virus som kan vara orsak.

Vad säger ni diabetesmammor/pappor vad har ni hört om det här, är det nya rön då eller?
Svar på tråden: Socker i mat o diabetes, vad...

Inte bara en faktor

Skrivet av  Malin
Det är säkerligen inte bara en faktor som gör att barnen utvecklar diabetes. När vår son insjuknade i en ålder av 2 år och 3 månader stod vi chockade eftersom vi inte har någon diabetes i släkten. Vad vi fick förklarat för oss då är att de inte vet vad som utlöser sjukdomen, men att de trodde att diabetesen kan utlösas av en infektion, snabb tillväxt på kort tid, att jag (mamman) haft en infektion under graviditeten som redan då började bryta ner hans insulinproducerande betaceller, etc.

Jag har också läst artiklarna om de nya rönen som en forskargrupp i Umeå har kommit fram till (ang. att ett högt energiintag för barnen gör att de växer för snabbt och att det skulle kunna förklara ökningen av diabetes bland mindre barn). Uttalanden fanns i artikeln av vår sons läkare som är professor i pediatrik och jag tänkte fråga henne grundligt när vi ska dit den 12 juli på återbesök.

Jag och min sambo pratade om artiklarna och försökte dra oss till minne hur det var när Jesper var liten. Vi har inget minne av att han åt särskilt mycket söta fruktpuréer, till efterrätt fick han lika ofta vanlig frukt och åt han fruktpuré var det några få matskedar. Min mor hade också hört på nyheterna och påpekade att vi också fick fruktpuréer som små (jag född -73 och min bror -78), så jag kan aldrig tänka mig att sambandet mellan diabetes och att barnen ätit mat med mycket socker i kan vara den enda orsaken till att barnen får sjukdomen. Det är säkerligen ett antal olyckliga, samverkande faktorer som gör att ett barn insjuknar i diabetes. Men man skulle ju gärna vilja veta svart på vitt vad som orsakat att just vår lille son skulle drabbas. Tror dock att gåtan diabetes typ 1 är otroligt svår att lösa och att det kommer att dröja innan vi kan få ett sådant svar.
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Besökande mamma
Skriv gärna och berätta vad du har fått för information av din läkare när ni varit dit.:)
 

Säkert (långt)

Skrivet av  Teresa
Säkerligen är det så att våra levnadsvanor påverkar sjukdomarna som vi och våra barn drabbas av. Mycket socker, konserveringsmedel, färgämnen, kemikalier och annat som inte är nyttigt blir en belastning för kroppen. Många sjukdomar ökar i antal i Sverige, däribland diabetes. Ännu vet man inte varför. Det är säkert som Malin skrev att flera faktorer samverkar.

Jag läste någonstans att om mamman äter mycket D-vitaminrik mat under graviditeten, så minskar risken för diabetes hos barnet. Men, jag åt bra mat, mina barn har inte ätit mycket sött, vi har ingen släkt med diabetes och ändå fick min äldsta son det. Ibland undrar jag om jag gjort något fel, men jag har gjort så gott jag kunnat. Bättre kan jag inte.

Jag hoppas verkligen att de upptäcker vilka faktorer som spelar in och vad man kan göra för att förhindra att diabetes bryter ut. Samma sak önskar jag om astma, allergi, cancer och annat som ökar så mycket och drabbar barn så illa ibland.

Mitt råd till dig är att ge ditt barn bra mat och inte oroa dig. Ge ditt barn bra mat- och motionsvanor från början, så det blir naturligt. Du behöver inte dra ut en treåring på joggingtur, men lek och rör på er mycket. Det gör ni säkert redan, de allra flesta barn är fysiskt aktiva (vi vuxna är slöare). Ät mycket färsk frukt och grönsaker, för de är bra på så många sätt. Aldrig har väl en undersökning visat att någon blivit sjuk av för mycket frukt, om vi inte räknar med när plommonen mognar och andra liknande tillfällen ;-). Fast då är ju magknipet av övergående slag.

Jag hoppas att ni inte går och oroar er för att barnet ska få diabetes, utan kan njuta av sommaren tillsammans med ert barn!
 

Artiklar från Familjeliv