Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rapport efter ridläger

Skrivet av Emilias mamma
Ja då var det avklarat då... ridlägret, och Emilia har varit iväg på egen hand i en vecka. Efter vad jag förstår så har det gått alldeles förträffligt bra, även om det har gått åt en hel del dextrosol. Värdena har till största delen legat mellan 4 och 12 (medel 8,8) och inga riktigt låga värden. En gång blev det "HI" men det får ju gå det med...
Vad tyckte Emilia då? Jo förstås att det var roligt att vara på läger, men jobbigt också - hon är ju van att vi hela tiden finns i bakgrunden för att påminna och se till att blodsocker och insulinrutiner följs. Nu fick hon förvisso påminnelse av ledarna, men fick ändå göra hela jobbet själv, och det är klart att det är annorlunda än när mamma eller pappa gör det. Men visst klarar hon av det själv, och vet vad som krävs för att få vara med på sådant som är roligt.



Svar på tråden: Rapport efter ridläger

Vad skönt!

Skrivet av  Pernilla.j
Vad skönt att det gick bra.
Hur gammal är Emilia. Min Hannah som är nio år ska nästa vecka på dagläger på en 4H-gård. Jag är lite orolig hur det kommer att gå, fast jag tror det kommer att gå bra. Hon är duktig. Igår köpte jag också en klocka med tre alarm på så då kan den pipa vid olika tillfällen för att påminna om att ta blodprov.

Pernilla
 

Ja, verkligen!

Skrivet av  Emilias mamma
Fast jag var faktiskt aldrig orolig, för jag känner ju min tös och vet vad hon kan. Emilia är 8 år, och har haft diabetes sedan hon var 1½ år, så hon vet inte hur det var innan.

Vi har hela tiden haft en väldigt flexibel dosering, och försökt anpassa insulin efter verkligheten och inte tvärtom. Mycket av detta går nu "på känn" och är svårt att förmedla till andra, men vi har under ett års tid försökt involvera Emilia i tänket runt doseringen, och även gett henne fria händer att själv justera doseringen när hon känner att det kan vara befogat (om det är pannkakor med sylt vet hon att det är annat som gäller än när det är smörgås och frukt).

Det verkar som om det fungerar hyfsat bra för det mesta, ibland blir det ju fel, men det blir det ju hur man än gör...

Hej hopp på er!

 

Artiklar från Familjeliv