Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite frågor igen

Skrivet av Pernilla m. Ella
Senaste 10 dagarna har Ellas bs börjat fara upp och ner. Hon får högt bs mkt lättare. Vi har mixtrat lite med doserna vilket har resulterat i lågt bs vid några tillfällen med rekyler som följd (antar jag..). Jag funderar på om "smekmånaden" börjat nå sitt slut? Vi har höjt lantus fr 3 till 4 enheter samt novarupid fr 1,5 till 2 enheter. Ibland har detta visat sig vara för mycket men även för lite ibland. Är detta typiska tecken eller har vi hamnat i en ond cirkel med rekyler? Hon har haft diabetes i drygt tre mån. En annan fråga. I morse ryckte hon till när jag gav henne lantus så lite åkte ut. Jag gav henne en extra enhet, men hon har legat högt hela dagen trots extra nov, runt 12-16 i bs. Antagligen har hon för lite lantus just nu. Bör man åtgärda detta? Eller ska jag vänta ut?
Svar på tråden: Lite frågor igen

Jag skulle nog inte

Skrivet av  Karin
åtgärda lantusen, det är nog bättre att vänta tills nästa lantus dos. Skulle hon ha på tok för lite basinsulin så borde det väl visa sig i form av ketoner på urinstickan. Det där med höga värden och doser är svårt. Min Elias är inne i en uppochner period nu, där han helt oväntat åker upp till 20 minst en gång/dag och sedan dimper han alldeles för fort och för mycket. Det kan vara svårt att få stopp på svajningarna i blodsockret när det väl börjat. Vi justerar därför aldrig insulindoserna förrän vi kan utesluta att de höga värderna är rekyler.
Hoppas det ordnar till sig snart. Kram
 

Artiklar från Familjeliv