Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sänkt HBA1C jippiiiii!!

Skrivet av Lina
På senaste besöket hos diabetesteamet var sonens HBA1C 6,0 vilket är 0,4 lägre än förra gången!!! Vi får väl satsa på 5,6 till nästa gång då!! (önsketänkande!)

Tänk att man kan bli helt överlycklig för så lite. Det känns verkligen som lönen för mödan när man får "godkänt" på läkarbesöken, sen sätter man ju alltid upp högre eller ska jag säga "lägre" mål för sig själv hela tiden.


Svar på tråden: Sänkt HBA1C jippiiiii!!

Grattis!

Skrivet av  Ingrid
Vad skönt! Vet ni varför det blivit bättre? Ibland tycker jag att det är som lotteri de där hba1c-värdena. När man tycker det borde vara bra är det dåligt och tvärtom..
 

Tack!

Skrivet av  Lina
Jag brukar väl ha lite på känn sådär hur HBA1C kommer att ligga, vi kollar ju sonen hyfsat ofta och om han ofta har värden över 10 under perioden innan så är ju HBA1C ofta högre...

Sen måste jag säga att det verkligen blir lättare och lättare med tiden, för er som känner den där hopplösheten i början (som också förvisso återkommer med jämna mellanrum...) På sjukhuset blev vi tillsagda att absolut inte sticka honom för ofta för att kolla blodsockret (för de tyckte att det var synd på hans fingrar) men vi har tyvärr märkt att det är det ENDA sättet att riktigt lära sig om hur hans diabetes fungerar (min också och jag gör likadant på mig själv).
Visserligen blir det ju fler stick men också en större frihet när det gäller mat och tider osv. samt att värdena ligger bättre förstås! Tex. (ett onyttigt exempel förvisso) men om han får äta på McDonalds (Happy Meal) så är det alltid 3,5 enheter som gäller vilket är nästan dubbla dosen mot "vanliga" måltider, men då ligger han bra (ej över 10) och det är ju genom att vi har provat oss fram som vi har kommit fram till det.

Så kämpa vidare alla för det lönar sig verkligen!! Ni är jätteduktiga!!
 

Artiklar från Familjeliv