Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen!

Skrivet av Lillans mamma
Änligen ett forum för alla frågor som ofta snurrar i mitt huvud och i min och min sambos diskussioner nu för tiden.
För ca 8 månader sedan fick vår yngsta dotter på 3 år diabetes. Vilket slag.... Vi och vår dotter har "accepterat" det nu men ofta dyker det upp frågor och funderigar hur man kan göra det så smidigt som möjligt och att hon ska kunna leva som andra barn. Och hur hjälper man storasyster i detta (för gissa om det kan vara jobbigt att vara 6 år och storasyster till någon med diabetes). Jag blir så glad att jag har hittat till denna sida där det verkar vara full aktivitet i frågorna som ligger mig så varmt om hjärtat. Och tyvärr tyder denna sida på att diabetes blir vanligare och vanligare för våra småttingar. Jag känner mig i allafall glad för nu är vi inte "ensamma" längre. På måndag ska vi till diabetesteamet och man har pratat lite om att lillan ska få prova lantus. Har hört talas om det och att det ska vara bra. Är det någon som har erfarenhet av det? I dag har hon novomix (morgon), actrapid (mellanmål & middag), insulatard (natt).
Svar på tråden: Äntligen!

Hej och välkommen

Skrivet av  Camilla
Ja, visst är det bra att kunna prata av sig och fråga när man undrar, och dela med sig när man kommit på något bra...

Jag har ingen erfarenhet av lantus, och jag har ingen anledning att göra det just nu, eftersom det fungerar bra med novorapid, actrapid och insulatard. Vi blandar friskt alla tre sorterna till alla fyra injektionerna, beroende på vilken måltid som står närmast och vad blodsockret är för tillfället.

Min dotter Emilia är nu 8 år och har haft diabetes sedan hon var knappt 2 år, så en del har vi ju lärt oss. Hoppas att jag kan vara till hjälp med någon annan fråga.



 

Välkommen!

Skrivet av  Lina
Vad tråkigt att din lilla har fått diabetes, hoppas verkligen att vi som håller till på den här sidan kan var till hjälp för er.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av lantus, vi kör med måltidsinsulin novorapid till varje måltid och insulatard som långtidsverkande men jag har bara hört bra saker om lantus. Vårt diabetesteam föreslog att vi kunde byta till det men jag vågade inte då vi precis har börjat få ordning på min sons nattvärden efter drygt ett års (jo det är sant) försök, det slutade med ca en tredubbling av dosen och nu plöstligt ligger han kanon bra(!?)

Lycka till med allt!
 

Hej

Skrivet av  Teresa
Min son Daniel har haft diabetes i drygt ett år nu. Han fyller snart åtta. Vi började med Lantus + Novorapid, men bytte till Insulatard + Novorapid. Daniel tyckte Lantusen sved i benet. Nu har vi bytt tillbaka igen, i ett försök att inte behöva ha så hoppiga värden (speciellt på natten). Nu får han Lantus i skinkan på morgonen och det verkar fungera bra. Jag försöker spruta in den långsamt, så att det inte svider så mycket. Själv föredrar jag Lantus, den ger så mycket jämnare insulindosering att man inte behöver bry sig om topparna. Sen ger vi Novorapid till frukost, lunch och middag. Han får inget till mellanmålen och sällan till kvällsmaten. Men, han är kvar i sin remission fortfarande. Detta fungerar perfekt för oss.

Jag hoppas att vi alla här kan vara till hjälp och stöd för dig. Lycka till!
 

Välkommen

Skrivet av  Pernilla m. Ella
Jag är också rätt så ny på denna sida. Visst är den kanon. Det är skönt att kunna ventilera alla frågor. Min flicka är 2 år o 8 mån och fick sin diagnos för ca 4 mån sedan. Hon fick lantus direkt så jag har inget annat att jämföra med, men vad jag förstått av andra ger lantus betydligt jämnare bs. Lycka till!
 

Hej!

Skrivet av  AnnaS
Roligt att vi har blivit så många här nu! (förstå "roligt"...)
Ville bara säga att det kan ta VÄLDIGT lång tid innan man ser rätt effekt av Lantus när man börjar med det. Vi var väldigt förhoppningsfulla, men det blev så otroligt svängiga värden att vi var nära att ge upp och gå tillbaka till insulatard, men efter flera månader låg Louise väldigt bra! Jag skulle inte byta bort Lantus för allt i världen nu, men som sagt, man måste ha tålamod...
 

Hej!

Skrivet av  Charlotte m. Rebecca 9 år
Jaaa, visst är den bra den här sidan! Den har gett mig mycket stöd sedan i fjol den här tiden, när vår 9-åriga tjej fick diabetets.
Vi började med Insulatard på sjukhuset men nästan omgående så så bytte vi till Lantus. Det fungerade kanon i princip från start. Vår läkare sa en gång att Lantus är den närmaste pumpeffekten man kan komma med sprutor för det blir ett mycket jämnare bl.socker. Ex på det var när hon hade magsjuka en gång - då kollade vi bl.socker varannan timme under det att hon bara drack Coca-Cola (inte light), åt Piggelin och druvsocker. (Man är ju inte direkt sugen på att äta när man mår illa och spyr.) Skulle vi kört med Insulatard hade vi förmodligen måstat åka in till sjukhuset och få hjälp av dem där med dropp och annat.
Rebecca, som sedan mars har pump, tog Lantussprutan i benet kl 20.00 varje kväll.

Välkommen in på denna sida
 

Välkommen!

Skrivet av  memim
Vi är också relativt nya här. Anton fick diagnos den 1.8 denna höst. Han är 7år, blir 8 i januari och började på andra klass i höst. Han har 2 småbröder som fyller 3 och 6år i nov.

Anton har varit jätteduktig o. nu tycker jag det går ganska bra. Har nästan slutat gråta över sonens öde och för det mesta går vardagen bra. Tror vi har det "enkelt" för Antons värden ligger för det mesta bra. ANton får Lantus vid 17 på kvällen och NovoRapid till morgonmål, lunch och middag. På e.m äter han morgonmål och på kvällen kvällsmacka. Då ger vi ingen insulin. Har ingen erfarenhet av andra insuliner men vi tycker som sagt det går bra.

Denna sida är super. Det var första kontakten jag fick med någon annan i vår situation o. det har varit så skönt att ha nånstans att ta vägen med sina funderingar närhelst de ploppar upp.
 

Tack

Skrivet av  Lillans mamma
för alla svar. Lantus i all ära men det verkar vara lite delade meningar. Är det vanligt att bl. sockret hoppar under dagen. En dag för lillan kan vara ett morgonvärde på 6.7, lunchvärde på 9.6, mellanmålsvärde på 11.2 (actrapid 1 E), middagsvärde på 15.4 och kvällsvärde på 9.8. Är det normalt eller hur ligger bl.sockret när ni tycker att det ligger "stabilt"?

Många undringar har man....
 

Artiklar från Familjeliv