Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur...

Skrivet av Lillans mamma
..noga är ni egentligen vad gäller hålla mattider, inte äta godis, kakor, glass, riskakor och annat som påverkar blodsockret? Fyller ni på med mer insulin när ert barn ska unna sig något extra? Jag känner ibland att jag kanske går till överdrift. Vi försöker hålla mattider och äter endast glass vid dessa tillfällen eller till efterrätt men man blir så frustrerad när hon står och är sugen på något. Har ni något förslag på alternativ som fungerar bra för era barn tex när man fikar eller när de vill göra något extra gott på dagis??
Hur mycket "låter" ni era barn "vara som andra" barn. Jag tycker detta är det jobbigaste med alltihopa, begränsningarna. Men det är väll så att det är livet som ska styra diabetesen och inte tvärt om. Det vill jag så gärna förmedla till min lilla tjej.
Svar på tråden: Hur...

Små Riskakor

Skrivet av  Cilla
Hej.

Ett alternativ till kakor kan vara Sempers små riskakor. Det brukar jag ge till min Emma, 1-2 st. Det är hennes alldeles egna kakor, och hon accepterar dem, än så länge ialla fall.....
Men jag känner igen mig i det du skriver om att man kanske går till överdrift, men har det varit en bra dag så vill man ju inte spräcka den....
 

fritt

Skrivet av  Lillans mamma
Äter din dotter riskakorna när som hellst eller håller ni er till tiderna. Lika så med glassar och annat. Är det vid måltiderna eller pyttsar ni i mer medicin när som hellst för att det ska gå bra?
 

Mitt svar...

Skrivet av  Camilla
... är att ju längre tid som går, ju mer lär man sig om hur blodsockret reagerar på olika saker, och ju mer kan man variera och improvisera. Och ju längre tid som går, desto mer förstår man att man inte kan leva helt teoretiskt - de\' ska va gött å leva...

Det beror ju förstås också på barnet, men min dotter har inget emot att ta en extra spruta när det vankas något gott, hellre det än att avstå. Kruxet är ju att lära sig hur mycket extra, men man får prova sig fram.

Att byta ut smörgås mot popcorn eller chips på fredagkvällarna fungerar bra, och när det gäller glass brukar vi ha små glassar hemma till mellanmål, Dajmstrut och liknande bara i undantagsfall, och vanligen med extra insulin.

Lördagsgodis brukar vi ha efter lunch och efter middag, och då har vi anpassat doseringen efter det.

Mycket av inspirationen till ett flexibelt liv fick jag i Ragnar Hanås bok, som jag beställde på www.piara.com
 

nojig i början....

Skrivet av  Mia
vår tjej fick diabetes 0312 förra året alltså.I början var vi jätte nojjiga och på sjukhuset hade man hela tiden nån att fråga, nån som serverade maten m.m
När man kommer hem har man ingen.Bara att handla *rätt*varor var svårt tyckte vi.Men vår läkare sa som du nämnde:Det är vi som ska bestämma över diabetesen och inte tvärtom.Våra barn måste vara som andra barn, fast med sprutor.Jag vet en gång på fritids..de var ute och åkte pulka...alla drack oboy i kylan utan vår tjej.Hon fick lightsaft!!!Det gör dom aldrig om...Hon älskar att åka pulka men det enda hon pratade om var att hon oxså ville dricka varm oboy...

 

kan bli så fel...

Skrivet av  Lillans mamma
Ja det kan bli så fel. Nu finns det ju bra alternativ och man kan göra oboj med kakao. Men jag var med om att min dotter var hemma hos grannen och de hade bakat bullar. Jag har informerat alla i vår omgivning att vi hellst inte vill att det hon blir bjuden på saker utan att de pratar med oss då det är viktigt att hon äter på "rätt" tider. Denna dag ringde jag och bad att min dotter skulle komma hem för det var dax för blodsocker prov och spruta och mellanmål. Då berättade grannen att hennes barn och några andra kompisar pricis fått provsmaka nybakade bullar men att hon varit så osäker på om hon kunde ge min lilla dotter så hon hade inte fått någon. Gissa om detta sved i mitt hjärta (och säkert i Lillans 4 åriga lilla hjärta). Jag sa att det var dax att äta mellanmål bara jag fick ge henne spruta men då hade de ju redan fikat färdigt. Det blev väldigt fel... Jag vill bara säga att grannarna är jättebra på alla sätt och det är min dotters bästa kompis. Den gången sa jag bara att om jag bara vetat så hade jag kunnat komma över och ge medicin och så hade hon kunnat vara med på fikat.

Ni som har barn på dagis, äter era barn precis samma saker som de övriga eller får de sockerfria alternativ och annat om det är för mycket socker. (personligen tycker jag inte att något barn behöver så mycket socker som det florerar i samhället. Jag har i alla fall blivt mycket medveten om vilken otrolig mängd socker som finns i det vi äter och jag tror inte något barn mår bra av för mycket så man kanske skulle anpassa för alla istället?????)
 

Samuel får

Skrivet av  lena med Samuel
Annat gott på dagis som passar han med då har ha lite annat än *bara* Diabbetes Annars så tror jag han skulle få samma som dom andra barnen
 

Hej Lillans mamma! (långt)

Skrivet av  Lina
Jag skriver väl ner ett svar jag också fastän jag tycker att föregående (jättebra) inlägg nästan beskriver exakt hur vi har det också så det blir kanske överflödigt.

Alltså i början åt vår son nästan enbart lightglass när han skulle ha något sött eftersom vi hade lärt oss på sjukhuset att det var ok och att det motsvarade ett glas mjölk eller hur det nu var.
Men med tiden lär man ju sig hur man ska dosera till olika typer av mat och godsaker och friheten blir större och större. När vår son är på dagis får han ALLTID äta samma sak som de andra barnen därför att det är grymt annars (tycker vi). Däremot gör vi vårt bästa att försöka påverka NÄR godsakerna äts och vilken typ av godsaker det är fråga om osv...

Man vill ju det bästa för sitt barn men samtidigt vill man ju inte att barnets barndomsminnen ska vara en lång rad av känslor av att inte få vara med, inte få smaka och göra samma som de andra barnen, det kan nog vara förödande tror jag.
Dessutom tror jag att "förbjuden frukt" är den godaste och jag vill inte att min son ska börja äta godis eller nåt sånt i smyg.

Är sonen på kalas eller hembjuden till andra så får han alltid äta precis detsamma som alla andra. Kanske inte i vilka mängder som helst och oftast kombinerat med en frukt eller en smörgås (fast på kalas bekymrar vi oss inte ens om det).
Däremot så fikar vi praktiskt taget aldrig hemma själva, inga bullar, kakor, chips eller tårta (förutom ifall någon fyller år) och godis på lördagar blir det bara när han kommer på att det är lördag och själv ber om det.
På det viset så tror jag inte att han känner att han går miste om något och det tror jag är hemskt viktigt. Jag tror att livskvalitet är nästan lika viktigt för barnen som hälsan men det optimala är naturligtvis en kombination av bägge.

Obs! Jag tycker egentligen inte att det handlar om att barnen måste ha godis och sötsaker för att få livskvalitet absolut inte (helst inte) utan jag talar om livskvalitet i den bemärkelsen att inte behöva känna sig annorlunda eller utanför (så som ni andra så bra har beskrivit här före mig).

Oj, glömde din andra fråga; visst ger vi honom extra insulin när så krävs: godis efter maten, fika hos kompisen eller en glass i parken...

Nu vet jag ju inte hur det är för din dotter men jag kan ju säga det att för vår son får vi ta i ganska rejält när vi ska dosera för de här små extramålen typ dubbla dosen mot en vanlig måltid är inte ovanligt och så gäller det ju att hålla koll på sockervärdena efteråt så att han inte får en känning i och med att det oftast rör sig om snabba kolhydrater. Lycka till!!
 

Mycket tänkvärt....

Skrivet av  Lillans mamma
tycker jag att det är och tack för era svar. Det Lina skriver är nog som jag upplever det också. Jag har nog varit för feg att öka på doserna för jag tycker inte att jag kan häva höga toppar fast jag ökar på insulin. I dag har vi i alla fall varit hos diabeteteamer och på lördag ska vi börja med lantus och novorapid. Kanske kan livet bli lite mindre begränsat. Jag vill som du Lina skriver att min dotter ska få livskvalitet och få känna sig som alla andra.

Hur gammal är din son Lina och hur länge har han haft diabetes?
 

Hej igen lillans mamma!

Skrivet av  Lina
Han är fem och ett halvt och har haft diabetes sen han var tre år...

Kul att man kan vara till någon hjälp!!

Lycka till med de nya insulinerna! (Tala om sen vad ni tyckte om lantus för jag är lite i valet och kvalet om vi trots allt kanske ska prova på den).
 

Artiklar från Familjeliv