Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni....

Skrivet av Lillans mamma
Hej
Tänkte bara höra hur ni gör om tex någon på dagis fyller år och kommer med chokladask och vill bjuda alla sina kompisar på en bit. Detta sker mellan förmiddagsmellis och lunchen. Hur skulle ni hanskas med denna situation? Vore intressant och höra om mina tankar är för omständiga.

Mvh Lillans mamma
Svar på tråden: Hur gör ni....

En liten

Skrivet av  Kristin
chokladbit får Jonatan ta när som helst han blir bjuden. Det fixar jag vid nästa måltid eftersom måltiderna ligger ganska tätt för små barn. Men självklart inte många bitar om det inte är i samband med mat och höjd insulindos.
Mvh,
 

Vanligtvis

Skrivet av  Pernilla m Ella & Eddie
undviker vi godis så mycket som möjligt, men är det kalas så är det. En liten chokladbit fixar Ella utan några högre värden, men blir det mer skulle jag nog be personalen att försöka lägga godisstunden i samband med en måltid, typ efter lunch så att man kan reglera insulindosen efter det. Mvh Pernilla
 

Inga problem

Skrivet av  AnnaS
Är det bara en liten chokladbit så är det ingen fara. Annars skulle jag ge extra insulin. Igår skulle vi faktisk äta pizza på restaurang, jag hade tagit med insulinet, men det fanns inga nålar! Louise var jättehungrig så hon fick äta utan insulin, jag gav insulin ca 1 timme efter...
 

Så här brukar vi göra

Skrivet av  Lina
Om de bjuder på något på dagis eller nån annanstans också för den delen så brukar sonen ALLTID få godis precis som alla andra dagisbarnen eller vad det nu kan vara, men sen brukar han få spara godiset och äta det efter lunchen eller om det är efter lunchen så tar han med det hem och äter senare tillsammans med en måltid.

På det viset känns det nog inte lika jobbigt för honom att han inte kan äta tillsammans med alla andra, hans lilla godis ligger ju och väntar på honom där i väskan...
 

Artiklar från Familjeliv