Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en fråga

Skrivet av pregnant
Har aldrig varit in på det här snacket förut iom att min "nya" kille sköter sin diabetes helt utan inblandning från mig (han vill ha det så).
Nu är jag gravid och funderar mycket på det här med ärftlighet....
Jag har läst att det inte är ärftligt, men kan inte riktigt få det att stämma när både min kille o hans pappa är diabetiker....

Nån som vet lite mer????
Svar på tråden: en fråga

Man kan väl säga

Skrivet av  Camilla
att det är Liiiite ärftligt, om du förstår vad jag menar.

För att få diabetes krävs att man har vissa anlag, och dessa är ärftliga. Men det krävs mer än anlag för att få diabetes. Det är lite som en enarmad bandit, en massa olika anledningar snurrar runt, och plötsligt när det blir en viss kombination av andledningar samtidigt, så blir det "jackpot".

Det sägs att det är något högre risk för barnet att utveckla diabetes om pappan har det jämfört med om mamman har det, men det är fortfarande en ganska liten risk (under 10%) men den är större än om det inte finns diabetes hos föräldrarna.

Hoppas du blev lite klokare?
 

Lite siffror

Skrivet av  syrran
Diabetes är egentligen två sjukdomar - typ 1 och typ 2 - och ärftligheten skiljer sig väldigt mycket mellan dessa två sorter.

Typ 2 får man oftast när man är lite äldre, äter fel och rör sig lite, vilket betyder att man kan undvika den om man är försiktig. Typ 2 är ärftlig till 80 - 90% hos enäggstvillingar.

Typ 1 betyder att kroppen inte kan tillverka insulin, och man måste få sprutbehandling. Typ 1 kan man inte träna eller "äta" bort, men den är ärftlig till 50 % hos enäggstvillingar (som alltså har exakt samma gener).

Ärftligheten ligger på ca 6 % från pappa. och 3 % från mamma.

Hoppas det var till lite hjälp
 

Artiklar från Familjeliv