Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rapport från läkarbesök

Skrivet av Nina m Fabian-98 & Matilda-01
Så var vi då på diabetesmottagningen imorse. Vi startade med att ta årsblodprover (ett halvår försent). Fabian var jätterädd men jätteduktig. Så träffade vi läkaren och sköterskan. HbA1c var 7,1 (har legat på 5,6 tidigare) men vi visste ju att det hade gått upp eftersom bs varit så katastrofalt senaste halvåret. Vi ska sänka Lantusen från 10 till 8 och istället höja NR doserna rejält. Ett problem är att Fabian äter VÄLDIGT långsamt, det tar mellan 1 och 1,5 timmar att äta kvällsmat, samtidigt finns det inget system i hur mycket han äter, det varierar från dag till dag. Detta ska vi komma åt genom att ge lite insulin före maten och resten mitt i maten när vi ser hur mycket han äter, då varar ju NR lite längre på honom.

Nästa träff med diabetesteamet ska vi ha redan om 1,5 månader så vi kan se om det blir bättre när vi gör så här.

Fabian och jag avslutade det hela med att gå till leksaksaffären och köpa en spiderman-actiondocka med en motorcykel som kan skjuta missiler, lite tröst till en duktig kille som trots rädslan tog sina blodprover. Sen blev det dagis där både hans blåmärke efter blodprovet och hans spiderman blev mycket populära.
Svar på tråden: Rapport från läkarbesök

Hej!

Skrivet av  AnnaS
Ville bara säga att jag känner igen det där med lååååångsamt ätande. Louise tar 40 min-1 tim för varje måltid, samma när hon ska äta mackan på skolan, tar eeeeevigheter....trevlig helg!
 

Artiklar från Familjeliv