Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej, har en fråga till er blodsockerexperter...

Skrivet av Linn och Isaac 030114.
...min son får kraftiga blodsockerfall som leder till medvetslöshet, hans lägsta värde var 0.7 och då var han RIKTIGT dålig. Ingen vet varför han får det, men det kommer alltid i samband med feber över 38.5.

Han har även hjärtfel vilket gör läkarna mer bekymrade för blodsockerfall är tydligen inte bra för kroppen och absolut inte för hjärtat. Han ska nu i januari in för att genomgå en svältprocess (?), vet ni vad det är och vad händer, vad gör dem, hur kommer det att gå till? Snälla förklara för mig (om ni vet).

MVH Linn.
Svar på tråden: Hej, har en fråga till er blodsockerexperter...

Vet inte

Skrivet av  Teresa
Tyvärr kan jag inte ge dig svar, även om vi kämpar med att hålla koll på blodsockervärden varje dag. Låter otäckt med så lågt blodsocker och alla andra besvär. Jag vet inte vad en svältprocess är, kanske vill de se hur blodsockret reagerar vid fasta.

Han kommer säkert vara övervakad hela tiden under undersökningen. Och dessutom ha tillgång till glukosdropp för att höja blodsockret snabbt om det behövs.

Så låga blodsockerhalter som 0,7 har jag inte ens hört talas om. De allra flesta med diabetes känner av det l å n g t innan dess, kroppen gör sitt till för att motverka fallet. Det finns många orsaker till att blodsockret inte ska sjunka så lågt, kroppen mår inte alls bra av det. Men, jag tycker att er läkare ska ta sig tid och svara på alla era frågor. Ni ska inte behöva vara oroliga.
Jag hoppas att undersökningen går bra. Och att ni slipper febersjukdomar!
 

Artiklar från Familjeliv