Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga om injektionerna...

Skrivet av Sagas mamma
Hur ger ni era barn insulin? Har ni ett penset typ Insulatard Penset, eller har ni flaskor ni drar upp insulinet ur? Jag jobbar på ett vårdhem, och vi ger de gamla insulin i penset, där man kastar kanylen när den är använd, och sedan sätter dit en ny nästa gång. Sticket känns knappt. Hur viktigt är det med måltiderna? Kollar ni näringsinnehåll och sockerhalt och allt sånt? Lagar ni maten själva? Har ni bestämda mattider? osv.

Jag är nyfiken på hur det funkar med diabarn, eftersom jag aldrig träffat någon under 25 med diabetes. Två av mina kompisar har det, och så förstås många på jobbet... Jag skulle bli glad om någon ville svara. Tack, och god fortsättning på det nya året!
Svar på tråden: En liten fråga om injektionerna...

Så här gör vi

Skrivet av  Kerstin
Hej!
Vi drar upp insulinet i sprutor och ger vå son som är 3,5. Har provat med penna, men tyckte dom var så klumpiga.

Vi äter samma mat hela familjen. Det blir mycket grönsaker och ofta en frukt till efterrätt. Ofta blir det ris eller pasta. Ofta ligger han för lågt efter en måltid med potatis (kan också bero på att han inter gillar potatis). Äter vi soppa blir det smörgåsar på grovt bröd till. Vi försöker hålla regelbundna måltidstider, men det lyckas inte alltid med fem barn i familjen. Ibland äter han för lite och då får man komplettera med något, ibland är han jättehungrig och äter för mycket och då får vi ibland komplettera med mer insulin. Det är väldigt svårt att hålla ett jämt blodsocker. Han kan ligga bra några dagar och sen ligger han plötsligt högt några dagar fast man tycker att han inte äter så mycket. Andra dagar får man väldigt låga värden fast han borde ligga högre, han åt ju nyss...

Visst tillåter vi någon enstaka gång lite godis eller något fikabröd med socker i, på tillexempel kalas eller julgransplundring. Man vill inte särbehandla för mycket heller, man kan inte göra livet för komlicerat så barnet känner sig allt för annorlunda. Man måste ju leva också.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Sagas mamma
Men vad menar du med att pennorna är för klumpiga? Jag tycker det är jättesmidigt, och skulle "aldrig" klara att dra upp ur flaska, trots att jag är utbildad undersköterska. Jag skulle vara rädd att det trots allt skulle bli fel...

Annars låter det som om ni får det att funka bra, fast ni är sju i familjen.

På jobbet är det fullt sjå med två diabetiker och sju friska. Diabetikerna nallar socker och mat ur kylen och tar vad de kommer åt av vårt fikabröd... *ler*

De minns inte att de är diabetiker förrän vi säger åt dem. "Javisst ja!" Men två minuter senare är de i skafferiet igen...
 

sprutor

Skrivet av  Kerstin
Hej!
Det är kanske en vanesak det här med pennor eller sprutor. Jag känner mig säkrare att det blir rätt dos om jag doserar själv. Jag tycker också att pennan är för lång när jag ska trycka in dosen, eller så är det fingrarna som är för korta... Å andra sidan har väl de flesta barn pennor.

Problem med nallningar ur kylen har vi här också då och då.

 

Artiklar från Familjeliv