Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

EXPERTHJÄLP ÖNSKAS!!! Jag får PANIK!!!

Skrivet av Åsa
Min dotter är 2 år och 2 månader(93 cm och 12 kg). Hon är pigg och glad. Sedan hon fyllde 2 år har hon börjat kluddra EXTREMT med maten. Hon kan gärna hoppa över maten och bara livnära sig på välling och glass!!

Jag fick graviditetsdiabetes med barn nr 1. Den försvann efter förlossningen men efter 8 månader fick jag diabetes typ2(endast 23 år gammal!!). Inför barn nr2 började jag ta insulin(Hmalog) och det har jag fortsatt med. Min mor har också typ2 och tar tabletter+Insulatard. Båda är vi överviktiga.

Jag är alltid orolig över att mina barn ska drabbas av diabetes och testar dem lite då&då. Hittills har allt varit Ok med högsta värden på 5,7. Idag kom min son och sa att han kände sig yr. Jag testade blodsockret på honom och det var OK. Lillasyster ville också testas och jag fick nästan en chock när hon hade 7,0!!! Hon har inte ätit bra alls idag.
Morgon: Halv vällingportion
Förmiddag: Halv glasstrut, halvt äpple
Lunch: Halv flaska välling, 1/4 smörgås med skinka, ost, smör och sallad till detta drack hon lite Pepsi.
Eftermiddag:1 pinnglass, 2 bragokex och lite jordgubbsmer
Nu ikväll: Halv glasstrut, 1 hel burk burkmat och lite yippey-kräm. När hon somnar ska hon få välling igen.

Jag testade henne efter det hon ätit till fika i eftermiddags.

Hon somnade i bilen vid 15.30 då jag varit och lämnat storebror på Miniorerna. När hon vaknade för ca 30 minuter sedan berättade jag för min man som precis kommit hem att hon hade haft 7,0 i socker. Han sa att eftersom hon hade varit lös i magen och haft feber för 3 dagar sedan kunde det kanske vara det som gör det...Vi kunde väl testa igen föreslog han. Jag fick om möjligt en större chock när resultatet blev 11,1!!!! Hur kommer det sig? Hon sa sedan att hon var hungrig och åt alltså en hel barnmatsburk och en halv glasstrut plus lite Yippey-kräm. Jag ska testa henne igen om ca 1 timme.

Hon kissar inte mer än normalt och sover bra.

Jag vet inte vad jag ska tro... Vill ju INTE tro det värsta!!! HJÄLP MIG!! Vad tror ni? Ska jag kontakta barnsjukvården eller vart vänder man sig om man undrar ifall hon har diabetes?

Ps. Jag kommer att meddela er vad hon hade för blodsockervärde efter maten så fort jag tagit det.

Om någon vill maila till mig och berätta lite om hur livet med en liten diabetiker kan vara så skulle jag bli mycket tacksam. Skriv gärna och berätta hur ni upptäckte att era barn har diabetes.
[email protected]
Svar på tråden: EXPERTHJÄLP ÖNSKAS!!! Jag får PANIK!!!

TESTET KLART!!

Skrivet av  Åsa IGEN
Jag testade precis min dotters blodsocker och nu var det normalt; 5,2.
Jag andas ut, men undrar ändå varför hon visade så höga värden tidigare idag?! Kan det vara så att hon fått alltför lågt socker pg a att hon inte ätit ordentligt och fått en reaktion?
 

det är nog

Skrivet av  jg
helt normalt att man tillfället har lite förhöjda sockervärde.
Har hört om det vid fler tillfällen, även barn.
+ att det inte var så jättehögt, det var ju inget fasteprov
 

Det är ju normalt

Skrivet av  Kent L
särskilt när du smäller i henne så mycket sockerhaltiga produkter: glass, kex, mer, pepsi, äpple, välling. Det intressanta är mer vilket fastevärde hon har på morgonen, helst efter att inte ha ätit nåt sedan kvällen innan.

Annars kan du ju gå till distriktssköterskan och kolla långtidsvärdet för att vara säker.

Eftersom du och andra anhöriga har problem med blodsockervärdet, så försök undvika fr a sockerhaltiga drycker som pepsi, mer, saft, läsk, juice, osv. Låt henne i så stor utsträckning dricka vatten för att vänja sig med endast vatten. Då minskar man ganska radikalt snabbsockerintaget.
 

Artiklar från Familjeliv