Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Krav på skolan ????

Skrivet av Ia
Vilka krav kan man ställa på skolan då det gäller hjälpmedel till elev med dyslexi ?????

Diagnosen är klar sedan länge. Pedagogerna är helt medvetna om att det går betydligt bättre att skriva på datorn än att skriva för hand ( viket är näst intill omöjligt om någon inkl han själv ska kunna läsa det) dessutom kan han även läsa det han skrivit om det är gjort med hjälp av orbehandlare. skolan har ingen möjlighet att få fram en dator utan deras råd är att vi ska köpa en för att ha stående i skolan. Vår ekonomi tillåter inte detta fast vi så väl vet att han behöver det.

Vilka skyldigheter har skolan när det gäller hjälpmedel???

Snälla svara den som vet något.
Svar på tråden: Krav på skolan ????

Vårt barns speciallärare

Skrivet av  ställ krav
har sagt att man har rätt till en bärbar dator. Inför mellanstadiestarten till hösten ska hon se över vilka hjälpmedel som behövs för att vårt barn ska få så goda villkor som möjligt. Vi har diskuterat "talande tangentbord", digital kamera med mera förutom en dator. Hur det blir till slut vet jag såklart inte ännu men det verkar lovande. Den läkare vi går till säger att det är skolans skyldighet att ordna hjälpmedel. Att ni skulle ställa en dator i skolan är något av det mest befängda jag hört. Ert barn har enligt skollagen rätt till stöd. Om skolan upprepar sin önskan om datorn bör ni be om att få det skriftligt. Sedan skulle jag kontakta utbildningsförvaltningen i kommunen. Om de inte heller lyssande hade jag vänt mig till tidningen på orten eller eventuellt anmält till Skolverket. Jag förmodar at ni har ett skriftligt åtgärdsprogram för det har skolan skyldighet att upprätta.
 

Åtgärdsprogram???

Skrivet av  Ia
vi har ett papper där synpunkter från deltagarna dvs förälder personal samt rektor skrivs ner efter varje möte. 9/1 2001 skrevs där " kolla upp dator till xxxx ? "

Vid förfrågan nu vecka 13 var svaret just detta att de hade undersökt om det fanns dator men.......tyvärr det fanns ingen tillgänglig. I 13-åringens skola har de 3 datorer på 220 barn. Lite skralt kan man tycka.

Därav förslaget att vi skulle fixa en dator som han kan ställa i skolan. OK vi kanske skulle kunna skrapa ihop pengar till det man vad händer om den stjäls? Ska vi bekosta en till då??? Till saken hör att vi har tre barn med dyslexi Två av dem går i samma rektorsområde så faktum är att de tycker att vi ska skaffa två datorer.

Ska nog ta ditt förslag om skolverket på allvar. De om någon borde veta vad man kan ställa för krav på skolan avseende hjälpmedel. Då kanske lillebror hinner få hjälp tills han ska börja högstadiet.

Kan bara lyckönska till att ha en så bra skola i närområdet.
 

Det låter bra

Skrivet av  ställ krav
att du tänker kämpa på. Här är Skolverkets hemsida:
http://www.skolverket.se/
Där kan du hitta vilket regionkontor ni tillhör och sedan kan du ringa dit och höra dig för. Vi har nog inte så mycket "tur" med skolan utan har fått kämpa oss dit vi nu befinner oss. Numera har vi dock en bra kommunikation med skolpersonalen och vår kommun har bra ekonomi. Lycka till!
 

I åtgärdsprogrammet

Skrivet av  ställ krav
ska det stå vilka svårigheter ditt barn har, vad som ska göras och till när samt vem som ska göra vad. Åtgärdsprogrammet ska följas upp regelbundet.
 

Åtgärdsprogram

Skrivet av  Pernilla
Ett åtgärdsprogram SKA enligt lag upprättas för ditt barns skolgång. Det ska följas upp och utvärderas kontinuerligt.
 

Artiklar från Familjeliv