Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av Fundersam..
Har aldrig varit här förrut men har nu börjat funderat på om inte min 5 åring har någon form av dyslexi. Har själv haft väldigt svårt att lära mig att skriva och läsa. Har därför några frågor till er.

1. Vilka är tecknen på att man har dyslexi.

2. Vilken ålder brukar man kunna upptäcka det.
Svar på tråden: Hej

starta tidigt

Skrivet av  Jenny
Hej!
Har en dotter på tio, har låtit skolan bestämma vad som skulle göras och inte, vilket var ett otroligt misstag. Ute i skolorna finns dålig kunskap om problematiken. Läs på själv! Det finns många bra sidor på nätet. Börja med fmls sida, sen kan du leta dig runt. Den senaste forskningen visar att man kan se vilka barn som får problem tidigt och ju tidigare du ser det desto mer kan du förebygga. Begär hjälp, bör finnas psykolog med övergripande ansvar för förskole och rektorsområdet där ditt barn ska gå. Finns bl a ett lektest via datorn Kops, där man på barn 4-5 år kan se vilka starka o svaga sidor de besitter i de här förmågor som behövs när man ska lära sig läsa. Då kan man också innan läsinlärningen anpassa undervisning och träning så att problemen inte ska behöva uppstå eller åtminstone bli så små som möjligt. Tragiskt nog verkar det ligga mkt på föräldrarna... Har själv slängt ut en krok på min flickas skola att skapa en grupp föräldrar som kan informera varandra och omgivningen om Läs o skrivutv.
Det finns mkt att göra! Lycka till! MVH/
 

länk o lästips

Skrivet av  Hälsn. Jenny
Hej här kommer forts. Länken till Fmls info mtrl:
http://www.fmls.se/informationsmatrialUtskrift.htm
Bra att läsa: Lundberg/Höijen, Läsning och lässvårigheter (heter den ung.).
 

Artiklar från Familjeliv