Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur tidigt kan man upptäcka om barnet har dyslexi??

Skrivet av Susanne
Jag har en son som snart blir 7 år och har gått i förskoleklass och skulle igentligen gå upp i 1:an till hösten. Nu ska han gå om förskoleklassen.

Under året på förskolan har det konstaterats han han har något slags problem med att hänga med i undervisning. Han kan inte läsa än och har svårigheter att skriva bokstäver. Han ritar fortfarande huvudfotingar. Han ska under hösten genomgå olika utvecklingstester, pyskolog är inkallad sedan i våras. Innan han slutade förskolan innan sommaren gjorde de ett "Frostig"-test på honom som visade att han låg till som ungefär en 5-6 åring. Han har oxå alltid varit sen gällande det motoriska.

Vi har dyslexi i släkten och jag funderar om det kan vara svaret på hans problem.

//Susanne

Svar på tråden: Hur tidigt kan man upptäcka om barnet har dyslexi??

Man kan nog ana...

Skrivet av  agneta
Jag märkte tidigt att något var "på tok" med två av mina barn. Till stor del berodde väl det på deras försenade språk, men det är nog svårt att diagnostisera säkert för tidigt. På min son gjordes en utredning på vårterminen i tvåan och då var det inga problem att se vad det var, men på dottern gjordes också en utredning fast vid sex års ålder och då kunde de inte med säkerhet säga om det är dyslexi eller utvecklingsstörning eller både och eller bara en grav försening. Hoppas det hjälper dig något.
 

Måste få fråga...

Skrivet av  Eleonor
Min man och tre av hans syskon och hans pappa har dyslexi. Mina två yngsta barn är i åldrarna 5 och 3,5
och min fråga är : Tror du att om barnen är väldigt dåliga på att prata rent(vilket mina nu är)tror du på ett samband mellan det och dyslexin?
Orsaken till att jag frågar är att jag vill veta så jag vet vad jag ska slåss om med skolan när den dagen kommer....
 

Hejsan!

Skrivet av  agneta
Här kommer lite taget från boken "Dyslexi för föräldrar".

Några tecken som bör föranleda utredning/test.
(på förskolenivå)
- har försenat tal, pratar småbarnsspråk och har dåligt uttal
- har problem med ljud som ln, fj, xt och rv, till exempel moln, fjun.

Mina barn har/hade dock större problem än att "bara" inte prata rent, men eftersom ni förutom talet också har dyslexi i släkten så tycker nog jag att det är läge att vara observant.

När det gällde skolstarten för mina barn så påpekade jag tidigt om deras språksvårigheter och informerade även om eventuell koppling till dyslexi.
Ett tips jag kan ge dig är att läsa boken Dyslexi för föräldrar - Seth, Heimdal och Janson. Den finns att låna på biblioteket. Lycka till!!!
 

prata...

Skrivet av  kristina
vår son började prata sent............vid treårskontrollen pratade han ca 6-7 ord. BVC oroades inte. Därefter började han prata men väldigt otydligt. Det såg ut som om han hade svårt att styra tungan. Ibland såg det ut som om han la den på tvären för att forma bokstäverna. Detta har försvunnit nu. Han är 11 år i dag.
Det är bra att du redan nu gör dig beredd på att slåss mot skolan..de är det man får göra. Var även lite extra nyfiken och frågvis vid 5½ års kontrollen. De friar hellre än fäller!!!
 

upptäcka dylexi

Skrivet av  kristina
Vår son har dyslexi. Han är 11 år. Vi fick veta det när han var 9 år. Han har likt din son börjat skolan ett år senare. Förskolan tycke han var sen. Vi ville att han väntade med skolstarten. Trots uppskuten skolstart vantrivdes han där. Förstod inte vad han skulle göra. Kunde knapt stava sitt namn. än mindre visste han sitt efternamn eller adress. Har gjort flera utredningar (WISC) Hans utvecklingsnivå ligger idag på 6½ år,vissa delar(social) hamnar han däremot på 12 år. Kamraterna som är ett år yngre upplever honom som lite "bakom flötet" ibland. De är dock inte elaka, utan kan ibland säga "de fattar du väl" när han inte förstår eller inte hänger med. Vi har också dyslexi i släkten. Själv har jag svårt med läsningen.
Skriva har blivit lättare sedan jag började använda datorn ofta. Be skloa ordna med remiss för dylexiutredning snarast....och framför allt !!!Stå på dig!!!
 

Artiklar från Familjeliv