Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stå på Er och låt ingen få er att tro att ni inte har rättigheter!!

Skrivet av Måne
Jag villbara säga att alla ni föräldrar som har barn med, eller tror att era barn har, dyslexi.....Stå på er och kämpa. Era barn har samma rättighet till en skola där dom kan lära sig, som alla andra barn utan detta handikapp har. Man säger att vi ska ha en skola för alla...Ja, låt dom visa det då.
Skriv, ring, skrik! KRÄV DETTA!
Jag var själv 28 år innan jag fick reda på att jag inte var dum i huvudet (stämpel och känsla som följt mig sedan skolan)utan hade dyslexi och dyskalkuli. Och på testerna låg jag högt över medel på inteligens och lågiskt tänkande. Så era barn är säkert smarta, låt ingen få hindra att dom får ta vara på det.

På universitetet har man rätt att få all kursliteratur inläst på band om man har dyslexi och det finns särskilda datasalar med specialprogram med olika hjälpmedel. År 2001 i svenska grundskolor ska man behöva känna sig som en belastning bara för att man vill att ens barn ska få tillgodogöra sig tiden i skolan.
Stå på er och kräv de hjälpmedel som faktiskt finns. Kräv också att någon speciallärare ska var inriktad på just dyslexi.
Fortfarande så ägnas bara någon lektion på lärarutblidningen åt detta. Hur ska dom då kunna hjälpa och framförallt hitta barnen som har det, och inte bara tro att dom inte vill eller är stökiga.

Det måste bli en ändring och det snarast!!!
Svar på tråden: Stå på Er och låt ingen få er att tro att ni inte har rättigheter!!
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv