Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp?

Skrivet av Binger
Har någon några bra råd att ge till mig som förälder nu när det är dags för sonen att söka till gymnasiet?

Möjligen kommer det att bli ett IG i engelska eftersom stavningen på ett främmande språk är hopplöst. Ska han behöva gå på IV-programmet i åratal eller kan man komma runt problemet på något sätt?
Svar på tråden: Hjälp?

Jag

Skrivet av  My
Läste in gymansiet som vuxen och fick då särskilda regeler på engelskan, mina förhör var först och främst muntliga sedan fick jag som resten av klassen skriva glosorna men fröken var inte lika hård i rättningen så länge inte ordet blev för oförståligt fick jag godkänt och samtidigt arbetade läraren mer med min ordförståelse än med min stavning då hon ansåg att jag nog skulle karar mig så länge jag kunde prata engelska och läsa de förståligt.

Så prata med lärarna, min kusin som är ännu sämre drabbad än jag har hela gymnasieplanen upplag efter hans behov och en dator som alltid är med som hjälp alla lärare är medvetna om hans problem och ahn betygsätts efter de
 

tack

Skrivet av  Binger
Låter som om det kan finnas hopp om att det finns kloka och förståndiga lärare på gymnasiet.
 

Min brorsan råkade nästan ut för det...

Skrivet av  Syrran
Att få gå två år i rad på IV, trots kanonfina rekommendationer från praktikplatsen. Då blev min mamma vansinnig och ringde till skolan och frågade om de trodde det var bättre för honom om han fick vänta ännu längre och tappa alla kompisar (pga åldersskillnaden) och tappa självförtroendet. Det tog inte lång tid innan de ringde från skolan och talade om att han fick börja (på transport). Det går att ändra på om man är tillräckligt engagerad m a o så kämpa på!
 

Hmm, jag blev visst lite dyslektiker där själv...ja, vad gör jag inte för a

Skrivet av  
a
 

Enl skollagen

Skrivet av  
Ska alla barn och ungdomar ges stöd så de kan tillgodogöra sig utbildningen.
är någon icke hörande eller ser dåligt finns dispenser och material för dessa. Lika regler för andra grupper som dyslektiker
alltså, kräv muntliga prov för att klara åtminstone godkänt!
 

Artiklar från Familjeliv