Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Många tankar och frågor...

Skrivet av Lisa
Hej!
Min man har dyslexi, fick aldrig något hjälp i skolan för det, men han har klarat sej bra ändå, både i yrkeslivet och med självkänslan. Han bestämde sej tidigt att göra det han var bra på och så fixade han andra som kunde göra det han inte klarade av.
Men det är inta alla som gör eller kan hantera det som han. Siffror har han inga problem med och inte heller med att ta in information genom att höra på föreläsningar.
Jag misstänker att även hans son har dyslexi men där får vi ingen hjälp från skolan eller från hans mor.
Han gick om en klass, går nu i 6:an. Han började få svårt att hänga med i 3:an. Han var inte sen i talet, men han pratade otydligt och fick gå till talpedagog nät han var liten. Han läser mycket långsamt och "chansar" på ord som han inte känner igen. När han skriver kan jag inte läsa vad som står.
Tyvärr säger hans mor att han bara är lat som sin far och i skolan säger man att han bara ligger efter i svenska. Min man har inte fått en diagnos, men han kan skriva under på allt som säger att han har dyslexi. Han stavar som en kratta, hittar på egna ändelser när han talar, läser långsamt, (har glömt vad han har läst meningen innan för att det är så svårt att tolka orden), väldigt socialt kompetent, stor spatial förmåga mm.
Min man tyckte inte om skolan, och det gör inte hans son heller.
Vi har en dotter som är 1,5 år. Hon är tidig i sitt tal så jag är inte orolig fär henne. Men när kan man upptäcka om hon har dyslexi? kan jag göra något redan nu ifall?
Det är många i min mans släkt som har dyslexi.
Svar på tråden: Många tankar och frågor...

Lite saker att tänka på

Skrivet av  agneta
Om man vet att sitt barn ligger i riskzonen för dyslexi så kan man ju alltid läsa lite extra, rimma mycket osv, men också vara uppmärksam när barnet börjar skolan och att informera skolan tidigt om att det finns dyslexi i släkten. Hoppas att det hjälper dig lite.
 

Artiklar från Familjeliv