Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga (som blev till en lång berättelse)

Skrivet av Marie
Är det alltid så att barn blir sena med talet om de har dyslexi?
Min tioåriga dotter var mycket tidig på att prata och prata rent. Nu i skolan så har hon jobbigt med att läsa och skriva. Hon kan läsa, men kastar om bokstäverna, tex hon ska läsa kurs men läser krus osv. Stavningen blandar hon tex b och d, hon vill skriva b men det blir d osv. Hon försöker ljuda till när hon ska skriva. Hon går till speciallärare i svenska, de har nu satt henne i ett sk "skynda långsamt" projekt som tydligen haft mycket framgång. Det innebär att hon ska läsa fem minuter varje dag och skriva två meningar och berätta om det hon läst.
Jag tycker jag har försökt göra allt för att hon ska bli bättre på läsning och skrivning. Eller är det bara så att hon behöver lite längre tid på sig med just detta. Ibland känns det lite stressande där på skolan när man går på de här utvecklingssamtalen, det känns lite som om det är samma visa hela tiden, -ja hon har ju svårt med att läsa och skriva.
Det känns som om hon inte lär sig det NU så vet jag inte vad. Kan inte barn få det i sin egen takt. Hon kanske behöver lite mer tid för just sådant.

Ni som har dyslexi barn, kan ni berätta hur det var innan ni upptäckte att de hade dyslexi?

Marie
Svar på tråden: En fråga (som blev till en lång berättelse)

Efter vad jag förstått

Skrivet av  malako
så löper de barn som haft en försenad språkutveckling som små en ökad risk att få läs- och skrivsvårigheter. Ett barn som till exempel varit sent att börja tala eller haft problem med språkljuden är med andra ord i riskzonen. Att man hittar alla språkljud behöver dock inte betyda att man har ett bra språk. Jag känner en pojke som många tyckte pratade så bra när han var liten eftersom han hade alla ljud. Han visade sig dock senare ha vissa problem med både språkförståelse och ordförråd och fick många gånger verkligen leta efter ord. Han sa "jag vill ha den" och liknande när han inte kom på ordet för den sak han ville ha eller behövde. Jag vet att han lekte med min jämnårige son en gång när vi bakade och då märkte jag att han sa den om degen, sockret, kanelen men också om saker som diskbänk och vask. Så huruvida ett barn har ett bra språk eller ej beror inte bara på hur barnet låter utan också vad det säger och hur det förstår vad andra säger.
 

Jag har läst att

Skrivet av  agneta
dyslexi svårigheter kan delas in i två grupper, där den ena gruppen har tal-och språksvårigheter och den andra har det inte. Själv så har jag med min son erfarenhet från gruppen med språksvårigheterna.
 

Tack för era svar !! (IMT)

Skrivet av  Marie
-
 

ordförståelse

Skrivet av  Anna
Barn kan prata mkt och lätt men ibland kan det vara så att vi i omgivningen blir "blinda" för språkförståelsen. Barn kan lära sej ord och fraser med automatik och därför "skyla" sina brister

därför ska du vara glad över skynda långsamt och verkligen se till att hon förtår det som sägs
 

jag har dyslixi

Skrivet av  tesse
jag berät hur jag gjorde som liten jag var 10-12 år ålden skulle skriva att jga var pantade burka men blev var paxi burkar sådant kundej ag skriva det bero på dom med dyslixi oftas tänker fortare än dom skriver felet blir när dom försöker oftast att skrival ika fort det vetj ga egen erfaren het. du ska gjör av egen efrenhet stöta hen som sakt ni trän vi skriver några meningar varge dag kan skriva som bo i lag bara tränning men bestämer hur mycket hon skriver vi säger första dagen skriver hon knse två rader när klar det utan kast om bokstäver går vidare bar exempel sedan är så här dom med det problemt ser oftast inte sina stav fel och kan bli sura när blir påpekad om så i alla fall jag varit.
 

Artiklar från Familjeliv