Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kan man träna upp telefonkontakt för dyslektiker?

Skrivet av Lillemys
Min son 10 år har dyslexi.(Se nedan om du vill läsa tidigare inlägg)Ett stort problem han har är om en kompis ringer och vill prata med J. J tar luren, säger mmm, hmm, vet inte, mmm, du bestämmer, hmmm, mmm klick. Där har han lagt på. Jag frågar NÅ? vad bestämde du med A? -Vet inte! Men vet du inte? _NÄ, han sa nåt, jag fatta inte nåt så jag la på. Men J du kan inte lägga på utan att säga hejdå, det är smått oartigt menar jag då. J blir ledsen, sur, arg, ja reaktionerna är många. Till sist kan J säga, jag tror han kommer, om en timme eller nåt. Tror eller vet? undrar jag lite försiktigt.Samtidigt ringer telefonen och det är A.... J LA PÅ LUREN!!! Ja hmm ursäkta säger jag. Vad bestämde ni? Han skulle komma hit sa A, jaha sägr jag. J skulle alltså till A och detta kan inte J redogöra för. Varken vart eller hur dags eller hur länge. Ofta blir det missförstånd, J lägger på. J vill aldrig ringa någon kompis, leker sällan med någon, mycket p.g.a detta. Någon som har det likadant? Som känner igen sig? Någon som kan tipsa mig? J fick sin diagnos i höstas så vi har inte fått bukt på allt än, nya hinder hela tiden, nya backar att ta sig förbi veckorna igenom. Tacksam för svar! MVH Lillemys
Svar på tråden: kan man träna upp telefonkontakt för dyslektiker?

Telefonkontakt

Skrivet av  Maaria
Hej,min son är också dyslektiker och han har också problem med att prata i telefon,så han lämnar alltid över luren till oss så att vi får ta reda på vad det är som gäller, tex när han skall bestämma något med kompisar,för blir det för mycket information så tappar han tråden,men hans kompisar är vana vid att han gör så som tur är och tycker inte det är konstigt att prata med mig eller hans pappa istället,mvh Maaria
 

Tack för ditt svar! Hur gammal är din son?

Skrivet av  Lillemys
jag undrar lite nyfiket hur gammal din son är. Min 10 åring tycker att det är pinsamt med telefon. Han ringer aldrig, nåja nästan aldrig till någon. Då får vi ha dikterat tillsammans först och sen ger han sig på att ringa. Trots vår lilla övning, blir det ofta missförstånd. Ska man som förälder finnas till hands och ställa upp varje gång? eller ska det få bli missförstånd? Ska jag informera hans kompisar och deras föräldrar att det kan bli tokigt ibland? jag vill inte att han ska känna sig bortgjord om du förstår hur jag menar.... MVH Lillemys
 

Hej igen

Skrivet av  Maaria
Min son fyller 10 år i Oktober, Hans kompisar och deras föräldrar vet om hans problem,mycket pga att dyslexin inte är hans enda problem,han har även damp,och han är själv väldigt insatt i vad dyslexin innebär för honom,för trots att han nu går i 3:an så ligger han långt efter med läsningen och stavningen,och tyvärr så finns det vissa fördomar också att dyslexi skulle ha något med intelligensen att göra,och det har vi träffat på både hos lärare och specialpedagoger som han haft i skolan,som trott att lösningen är att han går om en klass,så information är väldigt viktigt,och mycket jag har läst här på sidan stämmer bra in på honom,han kan inte komma ihåg information från skolan om läxor och dyligt,har väldigt dålig tidsuppfattning osv osv,mvh Maaria
 

hej Maaria!

Skrivet av  Lillemys
Jag känner igen ganska mycket som våra söner har gemensamt. Just att återberätta info, få ordning på en läxas olika delar, klockan, stress på morgonen vad år det? Vad är 5 minuter? Kan jag inte ta det lugnt? osv. Han glömmer glasögon, böcker, vantar mm nästan dagligen. Det är ganska jobbigt man blir lätt tjatig, måste kolla mm. Jag har svårt att släppa ansvaret liksom, de andra i klassen får och gör mycket mer.... men jag känner mig lite feg. tex egen nyckel vågar man det? Tänk om han glömmer den på fel ställe? Ibland glömmer han gå hem, då får jag ringa till fritids. Maaria om du vill kan vi maila lite mer privat och kanske byta lite tips och ideér, erfarenheter mm, om du vill alltså. Min e-mail är [email protected] MVH Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv