Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undrar

Skrivet av Bitte
Hej!
Jag har funderat mycket om vår mellansonen har dyslexi eller inte han är snart 9 år. Han blandar ofta i hop bokstäver är b och p, k och g , t och d, han skrev så här t.ex ted är rolikt at vara ude ( det är roligt att vara ute).. Han skrev också ibland fel på hans namn.
Han läser inte flytande ännu, han läser ALDRIG böcker hemma även Kalle Anka.
Han har en kusin som är dyslexi. Hans lärare tycker det är för tidigt att bedöma. Vad tror ni??
Svara är ni snälla!
Svar på tråden: Undrar

Enligt din beskrivning.....

Skrivet av  Lillemys
så låter det som om du beskrev min son på 10. Han har haft och har dessa problem med b,d,p. Ord som rolikt, tråkikt,jick,ja jag kan räkna upp massor är samma för min son. Min son läser just nu bättre än på länge, men har fram till i höstas inte läst frivilligt, knappt Kalla Anka. Hänger inte med på texten på TV, svårt med tid, veckodagar mm. Han fick tyvärr diagnos Dyslexi i höstas. Tyvärr säger jag för att det innebär en del jobb, men jag säger också Tack och lov, för NU vet jag vad som är felet. Hjälp finns och det mesta finns det lösningar till! Ibland krävs det lite symboler, material som gör inlärningen lättare. Vi kämpade med utredningen, lärarna tyckte det var för tidigt i 2:an, men vi föräldrar gav oss inte. Psykolog kopplades in, utredningen visade på brister, remiss till logoped och svar 7 månader senare: Dyslexi: Nu när vi har diagnosen i handen har skolan vaknat, de stöttar med speciallärare, åtgärdsprogram mm. Det känns bra med detta vänliga bemötande men det har varit en kamp på 2 år och ibland får man stånga sig blodig. Logopeden tyckte också att det var i tidigaste laget att ställa diagnos, men efter resultaten så ansåg hon att så var det. Normalt vill de vänta till eleven går i åk 3 eller 4. Men stå på dig, vill ni genomföra en utredning kan skolan inte neka er. Om det hade varit tvärtom att skolan vill göra en undersökning på ert barn för att de har misstankar om tex Dyslexi och ni inte vill så kan de heller inte göra något. Ni har sista ordet som föräldrar. För ert barns skull så vänta inte, med dessa problem så behöver man få hjälp och undervisning efter behov och kunskap. Lycka till och du, skriv gärna hur det går. Och vill du så kan du maila mig lite mer privat om så önskas. MVH Lillemys
email: [email protected]
 

Vänta inte för länge

Skrivet av  *flower*
Kräv att få en utredning snarast av en logoped. Tiden går fort och för varje år som går så är det pojken som förlorar på det. Man har bl.a. rätt att få låna talböcker på biblioteket om man har dyslexi. Vill inte skolan ge er en remiss till logpeden så gå till er husläkare eller en annan läkare som skriver en remiss. Min tös som nu är 17 år, har grav dyslexi, har förlorat massor med år pga skolans slapphet. Hon blev utredd 11 år gammal, när jag hade själv sett till att hon fick komma till en logoped. I första klass sa dom att hon inte var skolmogen, när hon gick om ettan sa dom att hon var lat...
Man bedöma det redan vid 6 års ålder, men med en viss tvekan. I 8-9 årsåldern går det att bedömma. Tänk på att det är ca 1 års väntetid till en logoped, men nöj er inte med något annat ån en logoped.
 

Artiklar från Familjeliv