Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det någon där ute som har

Skrivet av Lillemys
erfarenhet av barn som både har dyslexi och dyskalkyli? Min son har stora problem med tid, dagar, klockan, och lite matte. Läste i en bok om dyskalkyli och det kändes liksom som om detta var typsikt för min son. Är det svårt/lätt att ställa diagnos om dyskalkyli? Det tycks gå in i varandra lite. När min son fick diagnos sa logopeden att problem med tid och klocka var typsikt för dyslektiker. Hon bör väl veta? Kan han även ha dyskalkyli tro? Vad gör man då? Vi försöker jobba en hel del hemma med olika praktiska saker, men minne och koncentration är smått hopplöst. Någon som har några tips? Tacksam för svar! MVH Lillemys
Svar på tråden: Finns det någon där ute som har

dyslexi och dyskalkyli

Skrivet av  Bitte
Jag undrar vad är det för skillnad dyslexi och dyskalkyli??? Förklara mig tack!
 

vad jag vet och har läst så

Skrivet av  Lillemys
en som har dyslexi har svårt med ordet. Problem att läsa och stava. Den som har dyskalkyli har störst problem med matematik, vänder siffror typ 387 blir 783 svårt med de olika räknesätten, tid . Men jag har fattat det som att man kan ha lite av båda. Min son har diagnos dyslexi men ju mer jag läser om dyskalkyli så tycker jag att han har de delarna också. Hoppas du har fått ett bra svar! MVH Lillemys
 

Hej

Skrivet av  anna
Har ju inte barn som läser ännu men är ju själv ordblind.

Jag har inga problem med att hålla på med matte. Har aldig haft heller.

Det jag fick lära mig är att göra bilder till det jag skulle lära mig. attstå att gör mindmaping.

Jag avskyr att göra läxor men pluggar nu på distans då jag upptäckte att komvux var lite väl myket för mig. Läser då matematik bla. Har även innan jobbat och då jobbade jag på bank med bara siffror och lite text. Vända nästan aldrig på siffrorna vilket jag gör med bostäverna ibland.
Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp.
Annars är det bara att fråga påom du vill.
Anna
 

Artiklar från Familjeliv