Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

eye q...... någon som använder?

Skrivet av Lillemys
Är det någon som använder eye q till sina barn med dyslexi? Ett hälsokostpreparat med fiskolja som ska vara bra för barn med inlärningsproblem mm.
Är det "bara" att köpa och börja ge sitt barn, eller bör man samtala med barnets läkare först?
Finns det bivverkningar? Någon som vet?
Är tacksam för svar! hälsn. Lillemys
Svar på tråden: eye q...... någon som använder?

Vi använder det...

Skrivet av  Carin
fast vi har ju inte lässvårigheter. Hur vi har det med stavningen är svårt att veta ännu. Det känns som om vi får ge de två stora barnens grava språkstörning en chans att riktigt "ebba ut" först.

Vi har gett alla tre barnen, 4, 8 och 10 år essentiella fettsyror från årsskiftet. Enligt vår husläkare kunde det inte vara skadligt. Och eftersom det är just fiskolja, och inte fiskleverolja, så riskerar man ju inte att överdosera med A och D vitamin.

Biverkningar vi har märkt under den första tiden (12 v. med högre dos för att fylla på depåerna i hjärnan)
är bara lösare avföring och många fiskluktande fisar...

Däremot har jag hört talas om barn, här på nätet men främst på engelska länkar, som har blivit oroliga, fått sämre humör, och mardrömmar. Det är kanske inte så konstigt, om man tänker på att fettsyrorna påverkar hjärnans funktioner. Leds impulserna snabbare, så märker säkert en hel del barn det.

Kan man/vill man inte vänta ut det så kan man ju byta över till ngt annat Omega3/omega6 preparat.

Vi ger barnen just Eye Q, med extra T Mittval vitamineral. När denna burken tar slut tänkte jag prova Efalex i stället. Det är så mkt billigare, och om inte barnen visar ngn skillnader på 3 månaders försök, så kan vi ju ha de pengarna till ngt rologare, *ler*.

Lycka till! Om du söker på sökmotorn högre upp, bredvid snackinfo, så hittar du säkert en hel del länkar som jag lagt upp tidigare. Du kan göra likadant på språkochtalstörningssidan, och sidan för bokstavsbarn.
 

Efalex

Skrivet av  Ann-Britt
Hej!
Vår son nu 13 år åt Efalex från hälsokost,vi tyckte att det hjälpte bra.Han tyckte själv oxå att det var bra.Hans inlärning och koncentrationen blev bra mycket bättre.
Läsningen gick undan som bara den o han var överlycklig.

 

Artiklar från Familjeliv