Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Hörseldyslexi" - någon?

Skrivet av Miranda
Äntligen har pusselbitarna fallit på plats. Inte förrän nu när sonen är 15 har vi fått diagnos. Har misstänkt allt från ADHD till lathet. Men finns här någon som har erfarenhet? Jag har inte hittat någon information på svenska.
Svar på tråden: "Hörseldyslexi" - någon?

Kan du berätta mer ?

Skrivet av  Carin
Jag ser när jag svarar dig, att du har satt "" kring hörseldyslexi.
Vad är det som är svårt för din pojk?
Vi funderar över vår pojks (10 år) svårigheter att förstå riktigt och direkt det han hör.
Eftersom han har haft stora svårigheter med språkförståelse men nu kommit ikapp sin utveckling, så misstänkte vi länge att alla missförstånd berott på att han inte riktigt förstod vad vi sa.
Sista testet hos logopeden visade som sagt att han nu är åldersadekvat.

Alltså är det ngt annat som påverkar honom, så att han ibland inte riktigt hänger med i instruktioner.
Detta lutar mer åt uppmärksamhetsstörning.

Som tur är är hans huvudlärare mkt strukturerad. Engelskalärarens läxanvisningar missuppfattar han tyvärr ofta.

Har ni fått en diagnos nu på pojken? Kan han få hjälp i skolan?
 

Hej

Skrivet av  Maaria
Hörseldyslexi har jag aldrig hört talas om,men min pojk som är dyslektiker,uppfattar inte alltid talet korrekt,utan vissa ljud kan försvinna och det gör att han har svårt att uppfatta vad som sägs.och han har problem med att prata i telefon för då tappar han tråden direkt och måste ha hjälp,skriv gärna mer om du hittar mer info om det,mvh Maaria
 

CAPD

Skrivet av  Miranda
heter det på engelska, finns sidor på engelska som ganska bra beskriver vad det är, att man har svårt att höra och koncentrera sig när det finns bakgrundsljud t ex TV eller i klassrummet, svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån och i telefon som du nämner.
 

kan du tipsa om sidor????

Skrivet av  Lillemys
Är nyfiken, kan du ge fler tips om sidor?
Tacksam för svar! mvh Lillemys
 

en sida med länkar

Skrivet av  Miranda
finns på http://home.earthlink.net/~mcoleman/cpdadd.html
 

Artiklar från Familjeliv