Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oxå ny här!

Skrivet av Anirac
hej,blev jätteglad när jag i min frustration hittade hit!Kanske ska börja med att presentera mig o min situation:Heter Anirac och har många barn varav 3 med
dyslexi,1 utan diagnos,1 med ordentlig och 1 med nästan(var enl.logopeden för ung för att få en ordentlig)
Min äldsta som ej har diagnos har det varit fruktansvärt tufft o jobbigt för o med så när jag såg samma mönster på nästa lilla stjärna började jag på en gång informera att jag önskade utredning,det tog "bara" 6år och jag var tillslut helt rabiat o
dottern totalt söndertrasad i självförtroendet.
När diagnosen var klar blev det för henne ett stort genombrott,hon behövde inte koncentrera hela sin tid på att dölja men hon har en åk2:as läsförståelse och gick i 8:n så visst har det fortsatt vara tufft.
Nu går hon i 9:an med anpassad skolgång/praktik o det passar henne som en handske!
Tills hon får betygsvarning i alla de ämnen hon läser,
hon faller som en pannkaka,jag peppar henne med att vi
fixar det här tillsammans o informerar skolan att nu behöver vi veta vad hon ska göra för att få ett G.
I princip allt i eng.(vad har dom då jobbat med när hon varit där om inget är gjort?svaret blev att hon har ju dyslexi så vi har inte börjat med det ännu!)varken böcker el nåt annat har vi ännu inte fått och när jag var där sist för att hämta så var de borttappade!!!Ingen visste av vem som om det skulle vara det viktiga!
Efter mycket om och men bestämdes det att vi skulle beta av svenskan först.
All grammatik fr.mellan o högstadiet måste sitta och en ungdomsbok (helst Ondskan) ska läsas o inlämnas ett
referat om innan sista nov.
Nu sitter vi i h-ets ugnar känns det som,hon fattar inget av grammatiken i ofs kan hon skylla på att hon är dyslektiker men vad ska jag skylla på? Jag fattar ännu mindre!!Vi kämpar,vi grinar,vi vrider o vänder på boken,vi gör näst intill allt men det går bara inte!!(jag börjar bli smått mordisk på hennes skolpersonal)Och hon har börjat ge upp!
Vad spelar det för roll om jag har 100 papper på att jag har svårt att läsa o skriva när jag inte fattar ett skit o aldrig kommer få betyg är hennes egna fråga.
Jag har fattat att det är något här jag har missat men vad?
Och vad ska jag göra för att få ordning o information hur jag ska få alla bitar till hennes studier att funka?
Vad kan jag kräva att skolan ska/kan göra för att underlätta hennes situation?
Ni som har dys.barn som gått ut grundskolan:hur har dom lyckats få betyg? hur har ni gjort?
Snälla ni jag behöver verkligen hjälp för jag tror att jag håller på att bli vansinnig!!

hälsn. Trött,sur,irreterad,förvirrad mamma
Svar på tråden: Oxå ny här!

Välkommen hit du också!

Skrivet av  Lillemys
Kul med så månnga nya som hittat hit!
Tuff sits du sitter i!!! En riktig rysare.
Tyvärr har jag nog inte så mycket att komma med, då min son inte är så gammal än.
Men jag hoppas någon här inne kan hjälpa dig. Under tiden så skickar jag styrkekramar till er!
Mvh Lillemys
 

Kolla här

Skrivet av  maria65a
Hej!
Kolla in den här länken, det är en pdf fil med något som kallas Läskpärmen. Den har vi "dängt" i skallen på rektor och alla lärare i dotterns högstadieskola och nu börjar det fungera!
Har oxå vägrat att köpa kommentarerer om resursproblem, köpstopp, ekonomi och allt strunt som skolan försök göra oss ansvariga för. Deras problem - inte vårt! Skolan har skyldighet att hjälpa till oavsett deras ekonomi och resurser. Hänvisa till skollagen även om du tillslut låter som en gammal papegoja.
På tal om läsning i skolan så använder dottern (14år) en Daisyspelare och "läser" alla böcker på den och skriver sedan recensioner så gott hon kan. Ingen kräver att hon ska läsa ur pappersböcker när det gäller skönlitteratur, det är ju omöjligt att ens kräva! På lektionerna när dom andra har tystläsning vill hon inte använda cd:n så då läser hon texten - mycket sakta - i samma bok som hon hemma lyssnar på Daisyspelare.
SO böckerna finns oxå på cd så hon läser dom på det sättet. Engelska anpassas så att hon skriver glosor som hon ljudar dom och så tittar läraren på om hon förstått vilket ord det handlar om. Uttalet är det ju inget problem med och ingen kräver att hon ska stava perfekt. samma med svenskan, där ljudar hennes svenskalärare sig igeom allt det hon skriver. Enda problemet där är väl att få punkt och sånt på rätt ställe. Alla stenciler hon får anpassas till hela klassen (för att hon inte ska känna sig utanför) så att texten är större, vilket gör det lättare för henne att läsa. Dom nationellaproven ska läsas högt för henne så hon gör dom ensam med lärare för att inte störa andra i klassen. Det gjordes på mellanstadiet och det har sagts att det ska göras även nu, vi får se när det händer.
Det gäller att alltid vara på skolan att inte ge dom en chans att slingra sig. Gissa om vi blivit ovänner med lärare sen hon började 7:an...
Men allt detta har gett resultat, från att knappt legat på G så ligger hon nu på minst G i alla ämnen utom ett fåtal där det till och med lutar mot MVG! Otroligt nog så kanske hon får VG i svenska om hon visar lite mer intresse under lektionstid, det som lämnas in är det inget fel på.

Läs nu läskpärmen genast och ta till dig allt som står där.
Lycka till!
 

Skall nog oxå

Skrivet av  Maaria
Ta den och dänga i huvudet på sonens lärare,trots att han nu går i specialklass pga att han har Damp,så får han fortfarande ingen hjälp med sin dyslexi,utan nu pratas det igen om att han skall gå om för han är så långt efter i skolan??? ibland blir man bara så trött,ha det gött alla mvh
 

Artiklar från Familjeliv