Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dyslexi-bio-11 år och uppåt-hur gör ni?

Skrivet av anonym just idag.
HEJ!
Jag undrar hur ni gör när era barn går på bio om de har dyslexi och inte kan läsa texten.
Det är ju inte många som kan det. Går ni med och översätter viskandes i öronen? Får barnet "klara" sig själv genom att hänga med så gått det går i handlingen?
Upp till 11 år finns de flesta filmer med svenskt tal, men sen när de växer och vill se "tuffare" filmer hur gör man då? De kan ju inte se Disney hela livet eller hur? Jag är nyfiken för nu vill sonen se mer än Djungelboken och Nasse....... anonym just idag.
Svar på tråden: dyslexi-bio-11 år och uppåt-hur gör ni?

Det är ett problem

Skrivet av  Malin
och jag skrev till Sandrew när den första Harry Potter-filmen kom då de valt att texta och inte dubba biofilmen. Min dotter blev jättebesviken då eftersom vi läst böckerna för henne men hon hade tyvärr inte så stor behållning av filmen när hon inte kunde läsa textremsan. Våren därefter knäckte hon äntligen läskoden så den andra filmen hade hon större behållning av även om inte hann med helt. Mitt brev till Sandrew fick jag bara ett svar att de vidarebefordrat men sedan hörde jag aldrig av dem. Jag har inga bra tips om hur man ska göra för att sitta och läsa texten är ingen bra lösning då det stör dem runt omkring. Istället får man nog tyvärr välja filmer på svenska och vänta på DVD-versionen.
 

jag är själv dyslektiker

Skrivet av  sanna
jag lärde mig helt enkelt henga med en då
kunde engelska flytande vid 10 års ålder
man lär sig henga med
 

tack för era svar! *IMT*

Skrivet av  anonym just idag
tack*IMT*
 

läst boken

Skrivet av  tips
Att ha läst Harry Potter boken innan är ju ett strålande hjälpmedel till filmen. hade själv med min son på filmen efter att ha läst boken för honom och då förstod han ju därigenom handlingen utan att behöva läsa texten.
 

Artiklar från Familjeliv