Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här + frågor

Skrivet av annica m kevin, embla, lea
Hej, mitt namn är Annica. Jag har tre barn var av den äldsta sonen har dyslexi. Jag tycker han kämpar på bra i skolan men visst är det tungt ibland. Det jobbigaste med detta "dolda handikappet" tycker jag är att vi föräldrar måste kämpa så för att våra barn ska få den hjälp de faktiskt är berättigade till.(PUST)

Tänkte höra om någon av er fått ersättning från er barnförsäkring? eller ersättning för att köpa hjälpmedel såsom dator, bandspelare mm

Läste lite längre ner att några hade fått vårdbidrag, vad innebär det?

annica
Svar på tråden: Ny här + frågor

Välkommen!

Skrivet av  Lillemys
Välkommen hit!
Angående vårdbidrag: det kan du ansöka om via försäkringskassan. Du behöver läkarintyg och diagnos. Kan ta upp till 1 år innan du får svar. Man kan få vårdbidrag i olika storlekar. tex 1/4 1/2 eller helt. Vi har fått 1/4, det blir ca 2000:-/utbetalning och skatt på det. Du får skriva ihop en beskrivning hur ni har det i vardagslivet, med praktiska saker, hur mycket hjälp ditt barn behöver med läxor och annat.Man kan ansöka om merkostnader, tex hjälpmedel, slitage för kläder mm, men det brukar vara svårt att få just till dyslektiker.

Bidrag via försäkringsbolag till hjälpmedel fick vi avslag på. Vi har Trygg-Hansa. Men jag har hört de som fått från andra bolag.

Ta kontakt med försäkringskassan så kan de hjälpa dig med alla detaljer.
hälsn. Lillemys
 

Tack!

Skrivet av  annica m kevin, embla, lea
Då ska jag höra med försäkringskassan. Vi har också trygghansa så det ger ju inte mycket hopp. Vi fick inget från dem när sonen fick diagnosen astma heller, så jag förstår inte varför man har en försäkring.

vad har ni för problem i vardagen som ni fick vårdbidrag för? Förstår om du inte vill svara (känslig fråga).

Annica
 

Bla lite av varje.....

Skrivet av  Lillemys
Allt tar ganska lång tid för sonen, han har problem med instruktioner, information, minne, läxorna tar tid, behöver mycket stöd. ca 15 tim per v med läxor, förberedelser mm. Jag har gått ner i tid för att hinna med att hjälpa/stötta honom. Därav vår ansökan om vårdbidrag som tog 8 mån i kö, lite påringning och tjat gjorde att tiden krympte något. För detta fick vi 1/4 i ca 1,5 år sen får vi ansöka om nytt.
Klokare? hoppas det. hälsn. Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv