Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HOHO!!! Var är ni??????

Skrivet av Lillemys
Jag tycker att denna sidan är en bra sida, men var är ni alla? Det måste väl vara fler än jag som har behov av att komma hit? Skriva och läsa, få råd, tips och ideér, eller?
Jag ska kanske byta nick så är det fler som skriver hit?
Känns ibland som om det bara är JAG som är här, läser och svarar........ men det är kanske bara inbillning?
Var kan man vända sig om man vill ventilera dagliga problem, händelser, läxor mm om inte hit?
Är allt lugnt och fridfullt för er andra?
Inga bekymmer, lycka var dag???????
Jag ville bara fråga.
Ni som läser detta, ha en bra helg!
mvh Lillemys
Svar på tråden: HOHO!!! Var är ni??????

Jag läser här men hinner inte riktigt med

Skrivet av  Malin
att skriva. Nu är det så att läs- och skrivsvårigheter bara är en del av mitt barns svårigheter. Huvudproblemet är en grav språkstörning och stora problem med ljudartikulationen. Jag läser dock här ganska ofta även om mitt fokus för tillfället är det barn som kommer att födas någon av de närmsta veckorna.
 

Här!

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Men så trött nu för tiden att jag knappt orkar skriva i något snack jag vistas i, knappt läsa. Men igår var jag hos doktorn sim sjukskrev mig på 50% i 2 veckor, så jag ska få vila mig.

Celine tuffar på med sina 2 extra lektioner med läsning i veckan och till på köpet har fröken konstaterat att hon "inte fattat" matten heller. Så nu har hon en extra lektion matte i veckan också.

Vi har tagit fram baby-böckerna, typ Max Blöja, Ludde och alla Djuren, fick ta frökens hjälp att övertala Celine att vi skulle läsa i dem. Hon ville ju inte läsa baby-böcker men hon vill inte läsa i dem med mer ord i heller, utan då bläddrar hon bara i dem. Men nu läser vi ett uppslag varje kväll, och det tycker hon är ok, sen fröken sagt att det är bra böcker att lära sig läsa i.

Ska kontakta spec.pedagogen för att höra hur hon tycker det går för Celine och se vad hon tror om ev. dyslexi. Kanske jag orkar det nu då jag inte jobbar så mycket.

:) Byt inte namn, Du är ju Lillemys!

Kram, Carina, just nu en väldigt trött mamma.
 

Hej, du!

Skrivet av  Lilla My
Jag har ju själv barn som behöver lite extra, hela tiden, tycker jag... Jag tycker att du skall lyssna på din kropps signaler. Räcker det med den planerade sjukskrivningen?

Själv tänkte jag först gå ner lite i tid, så att jag kunde ta extraturer när familjen orkade i stället.
Sedan tänkte jag att det räcker nog med 50% sjukskrivning, för nog kan jag gå in och jobba var tredje helg... och nu när jag har varit hemma på heltid, i över ett år, nu förstår jag hur helt slut jag egentligen var.

Jag hade ju pressat mig in i det längsta för barnens skull. Om jag hunnit stanna till lite tidigare, och tillåtit mig att känna efter, då hade det kanske inte gått så långt.

Att hålla i kontakter kring ens barn, och samtidigt stötta barnet, det tar kraft och energi.
Jag hoppas bara att du inte försöker "klara av" det här, även om kroppen signalerar stopp.

Kramar, Carin
 

Du har nog rätt

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
fick be om längre sjukskrivning och nu så ska jag ringa igen. Doktorn sa att om det blri längre än 4 veckor måste han skicka mig till psyk, så det får bli så. Känner mig inte ett dugg utvilad och bara mer trött.
 

Hej, Lillemys och ni andra!

Skrivet av  Lilla My
Jag är visst inne och tassar på er sida ibland...
jag vet inte riktigt om vi tillhör dyslexisidan på riktigt.
Min tös på 8 år, i tvåan, har svårt att stava. Eller, hon störs inte själv av sin knappa "spontana" stavning.
Det händer ofta att hon byter bokstäver och glömmer bokstäver.
Men när hon får en liten skrivläxa till varje fredag, på tre till fyra meningar, så kan hon ibland lära sig stava alla ord felfritt.

Matematik, där har hon fortfarande svårt med att "automatisera", precis som med fin och grovmotoriken. Hon kan numera tiokompisarna, alltså att tex 3+7=10, men att 13+7=20, det är väldigt svårt.
Hon räknar på fingrarna, och ibland blir även det fel.

Men hennes grundproblem är grav språkstörning.
Nu är jag så glad att hon äntligen fungerar bra i klassen, och orkar gå på fritids två dar i veckan till 16.00. Då känns det som om det andra får lov att ta lite tid.

Jag försöker få en liten paus, och läser här inne lite sporadiskt. Självklart hoppas jag att det där med stavning och matte skall komma av sig själv. Men förstår innerst inne att det kanske inte blir så.

Hej så länge, Carin
 

Min son

Skrivet av  I:s morsa
fick diagnos dyslexi vid 7 års ålder och det berodde på att närminnet var svagt, det fastnade ju aldrig hur bokstäverna skulle se ut. Men trägen vinner, vid 9 började han läsa och nu läser han och skriver bra!
Han älskar Kalle Anka, och roliga historier i veckotidningar jag har alltid sagt till alla att det är bra att han läser, oavsett vad han läser, huvudsaken ATT han läser! Han skriver det han måste, är inte typen som gillar att skriva berättelser som lillebror gör. Men han kan om han vill.
Handstilen är dock förfärlig men vad gör det?
Han fyller snart 13 år.
 

Artiklar från Familjeliv