Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga

Skrivet av ajaga
Jag är vuxen och har dyslexi, hur stor är sannorligheten att även min dotter kan ha det? Hon har problem i skolan men dom säger att hon har ett begåvningshandikapp, jag tycker inte dom vill lysna på mig att jag har det. Vi är skillda ja, dottern är tio år.

Sen jag började skriva på datorn för ett år sedan så har jag blivit mycket bättre på att både skriva och läsa mycket. Men mamman vägrar att jag och flickan kan ha kontakt genom msn tex för jag tycker att det vore bra för henne, dottern vill. Men mamman säger att hon ska skriva vanliga brev till mig, vilket blir kanske 4 st per år.

Det spelar väl ingen roll hur hon skriver, huvudsaken hon skriver.eller har jag fel?
Svar på tråden: Fråga

Min dotter

Skrivet av  maria65a
Min 15 åriga dotter har rätt så svår dyslexi och för henne är datorn ett utmärkt sätt att kommunicera på.

Ibland när jag blir galen på att hon alltid sitter och messar folk så tänker jag att hon iallafall skriver.

Det behöver inte alltid vara enligt dom gamla traditionella metoderna utan datorskrift/mess går lika bra. Hon kan ju skriva brev oxå! Fast hellre många mess än få brev.

Samma sak med läsning, bättre att hon läser Veckorevyn fast det är en skräptidning än ingenting alls, allt som hon läser berikar henne på det ena eller andra sättet!
 

Tack

Skrivet av  ajaga
för ditt svar.
 

hej ajaga

Skrivet av  mormor
läste ditt inlägg,vill bara berätta min egen erfarenhet.Jag har en lätt form av dyselexi men det var inte "uppfunnet" på -60 till -70 talet utan man fick gå sk hjälpklass då det hjälpte mig lite.Sedan fick jag en dotter som efter mycket kämpande så gjordes det en utredning när hon gick i 7:an.Hon hade det jätte jobbigt under hela låg o mellan stadiet,men ingen ville lyssna på mig.Jag fick till svar att hon skulle bara läsa mer...Hjälp!Hon läste och grät o sa att hon var dum vilket även även hennes far var mån om att säga till henne.(vi är nu skilda)Efter utredning fick vi veta att hon är visuell dyslektiker men troligtvis även dyslektiker i matte.(fick vi veta på gymnasiet)Hon fick kämpa hela tiden men i gymnasiet fick hon mycket hjälp och gick ur gymnasiet med godkända betyg.Hade hon fått hjälp i lågstadiet sa lärana på gymnasiet så hade hon inte haft det lika tufft. Man kan få lektionerna inspelade på band,få böcker på band mm mm Man har rätt till all hjälp som finns KÄMPA KÄMPA ni har rätten på er sida.Tänker på er. kramar.
 

Artiklar från Familjeliv