Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

<Vad kan man kräva av en 9-åring?

Skrivet av anonym idag
tex slarvar han bort mössor på löpande band, kan inte knyta skor, städa rummet gör han med tvång, stänger aldrig jackan för det är svårt med dragkedjor, läxan gör han under gråt, slänger kläder och saker överallt. Han är lika slarvig i skolan och fröken har klagat. Men vad ska jag göra,tror hon att vi vill att han ska vara slarvig.
Är detta normalt eller bör vi oroa oss??
Svar på tråden: <Vad kan man kräva av en 9-åring?

Låter precis som min 9åring

Skrivet av  Karin
och jag sökte faktiskt hjälp hos skolpsykologen. Jag tor att en grabb som våra, min i allafall, har det så pass jobbigt att det kan vara bra att söka hjälp. Det vi kom fram till var att vi föräldrar tog över ansvar för kläder, jympakläder, läxor och det mesta andra, och så försöker han själv bättre ta ansvar för sitt humör och sitt beteende. Men det är inte lätt.
 

Tack för svar....

Skrivet av  anonym idag
mina funderingar var så att det var det som var felet, att vi vuxna hade tagit för stort ansvar. Att han helt enkelt struntade i att tex knyta skorna för att vi gör det till slut i alla fall. Had eoxå kontakt med kuratorn eftersom sonen hade problem med att få kompisar och då tog fröken upp detta. Då sa kuratorn just så som jag skrev ovan, alltså att han måste lära sig,och att vi inte ska ta över. Lätt för henna att säga när man har bråttom till jobbet,20 minus och sonen värgrar stänga jackan. Då ska jag låta honom gå så?
Samma på gympan, att han måste lära sig att "skynda" sig.
Som du förstår så var det inget lyckat besök.

Hur går det för er nu?? Hoppas bättre.
 

Vi har ett schema på kylskåpet.

Skrivet av  gertan
Tex onsdag kväll: stoppa ner gy-kläderna, så är det klart till torsdag morgon.

Har märkt alla kläder så att jag kan plocka tillbaka dom när jag går till fritids. Däremot är alla vantar borta.
Vi kör belönings system för att slippa bråka om läxorna för man orkar inte i längden. Min son får arbetspeng istället för veckopeng brukar sluta på 20-30 kr. Läsningen fungerar bra men att skriva är pest. Han får 1kr ordet. Vi gör ibland lika med matten men det är väldigt sällan.
 

ruggigt lika :-)

Skrivet av  Karin
Ja, det går lite bättre för oss. Min son har också svårt med kompisar.
Jag tror att min son skulle knyta skorna och stänga jackan om det gick lätt för honom. Men det gör det inte för alla barn, och jag tror inte det handlar om bara träning. Jag vet tex att min son har svårt med många motoriska färdigheter, han lärde sig simma och cykla senare än dom flesta jämnåriga. Däremot kan han vara ganska pysslig av sig med fingrarna, men jag ser ju att det fortfarande är svårt t ex att knyta skorna. Nu gör han det lite hjälpligt, men älskar skor utan skoband. Jag tycker du ska lyssna till dig själv, för innerst inne vet du nog att det är bara du som vet vad som är "fel" med din grabb. Tror du att han är lat och inte vill, så kan du ju vara lite hårdare och tvinga honom att försöka, men tror du att han inte kan eller inte kan lika lätt som andra, då tycker nog inte jag att det är fel att hjälpa till. Min tanke är så här att han kanske kan "få ihop sig själv" lite bättre om han får backa lite i vissa saker. Vi tar hand om en massa saker som faktiskt inte är det viktigaste i världen (typ komma ihåg jympapåse och knyta skosnören) och så får han satsa på att klara sig bättre socialt. Att försöka sansa sig innan han blir för arg, att försöka vara med kompisar osv. Ja, usch , vad mycket svårt det finns för vissa barn, och jag tänker inte låta andra vuxna med förutfattade meningar som inte vet någonting om pojken eller oss, att förstöra våra försök att göra livet lite lättare för oss alla. Lycka till ni också (och jo, vi har fått det lite lättare. Han hanterar sitt humör bättre och har faktiskt varit mera med kompisar. Det har dessutom gått bra i skolan för honom. Jag vet sedan innan att han är smart, men nu verkar han orka visa det också.. Men visst har vi fortfarande mycket att jobba med)
 

Känner igen mycket...

Skrivet av  agneta
från min nio-åriga son. Kläder försvinner. Ofta glömmer han att ta på strumpor eller liknande. Skorna är svåra att knyta, jackan hopplös att stänga m.m. Jag har dock alltid sätt det som svårigheter som sonen har och aldrig lathet. Vi får istället träna och hjälpa mer. Div. psykolog utredningar visar också att han har problem med bla minnet.
 

Min är 11år...men...

Skrivet av  peggy sue
...inte hjälper det...*suck*...Har nyligen köpt mössa nr:3 och vantar nr:5.

Du undrar vad det är som gör att de är så här!?!

Jag tror att det är huvudet - allvarligt alltså!!! Det finns så mycket annat i deras lilla huvud så att "komma ihåg" ät triviala saker enligt deras egna intresse-områden.

detta är en "fenomen" som kommer att vara ett tag tror jag (till efter tonåren, tror jag), tyvärr...Det är därför vi blir tjatiga föräldrar!!!

Jag tror man får ha tålamod bara!

God Jul!
 

Artiklar från Familjeliv